tisdag, september 22, 2009

Uppdatering & Renskrivning

Sitter vid datorn och dricker en kall Portello (dock i ett Coca-Cola glas) å renskriver en massa matrecept, man kan konsten att funder ut någe gött å kladda ned det på papper. Allt efter man lagat maten så ändrar man ingridienserna både här å där, vilket i sig resulterar i att man sitter där med en hop av papper som har fläckar å vikningar så snart kan man inte läsa dom. Va ett 20 tal jag fick föra in i min lilla bok, man förja få upp mot hundra recept nu...som är värd att vara med i min lilla bok =)

Bland kassler, älgkött, fileér, kakor, kyckling så hitta jag många recept som jag helt glömt bort. Försökte komma på när man åt dom sist och ja tro vissa är så långt tillbaks som 2004...2003. Tänkte att nu när det är höst kanske jag har mer tid på mig att hålla på med maten så jag ska göra några godingar =) Dock får jag inte glömma dom dära storkoken jag måste göra, antar att Erik skulle vilja ha mat han också. Han är liksom konstig på det viset ;)

Några av dom stor koken jag kommer göra blir nog..
* Korvstroganoff
* Renskavspanna
* Köttfärssås
* Älgkötts kok 2 olika


Men det blir att testa lite nya också, Tinas Norrlänska gryta ska testas. Å så några nya recept jag suttit å knaprat på som äntligen ska luftast. Svårast tycker jag är att hitta på namn för dom. Det är svårt om alla liksom heter älg gryta.....um...ha man 15 stycken äre svår att veta vem som ä vem =/ Såg att Oktober månad ha inte en måltid två gånger, de ä skönt. Man blir liksom inte så less maten då.

Uppdatering av "Vår/Sommar göra listan".....

¤ Sätta Utomhus blommorna.
¤ Fylla igen alla hål i marken, allt som sjunkit undan.
¤ Så gräsmatta vid altan + spärra av.
¤ Skura och olja in altan
¤ Raspa, mögeltvätta, laga och måla räcket på altan.
¤ Måla en askkopp (keramik kruka vänd upp och ned på ett fat)
¤ Göra Sommarstädning med Gardin byte och skurning.
¤ Gör ett litet bor till grillen som avlastningsbord. - Blaaaaah, vill ha!!!
¤ Fara på bröllop 18/7 2009.
¤ Fara till Storumandagarna 26-28 Juni.
¤ Semester i Stornäs
¤ Fixa Midsommarfest här hemma (förhoppningsvis).
¤ ÖrnExpo 22-24 Maj.
¤ Hällsa på släkt neröver.
¤ Göra en Uppsala resa ;)
¤ Kratta framsidan av huset, jävla solrosfrön!!!
¤ Göra välkomst skylten
¤ Gör klar Hälge regnmätaren.
¤ Slipa och måla utemöblerna. - ska skrotas, va för uppruttna.
¤ Måla det trista vita utemöblerna.
¤ Räta staketet vid brunnen och måla. - Rätat på någorlunda men icke målat.
¤ Tillverka en vattentunna, som innehåller ljummet vatten till mina blommor.
¤ Sätta lövrensare på stuprören.
¤ Kapa brädhögen som ligger utanför källaren.
¤ Sätta upp diskhon i tvätt stugan. - Satt upp och tog ned, måste förstärkas.
¤ Ta in all ved i källaren klart. - 75% fyllt
¤ Göra ett nytt tv-rum/bio salong. - Mer till våren
¤ Göra ett nytt bibliotek/bräd spel rum. - Mer till våren
¤ Bryta upp golv till källaren så man får trapp från insidan huset. - Våren
¤
¤
¤ Brädfodra en sida på huset!!! - Håller på =)


Vissa av desssa saker sparas till nästa års sommar göra. Nu ska jag plita på en Höst/Vinter listan som bruka sträcka sig från Oktober till April. Men nog tycker jag vi hann rätt mycket av det som skrevs ned =)

Nä, nu ha man lite att skriva ned....lite fler listor =)

Hojt!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...