måndag, september 28, 2009

Mer på väggen & renskavsgryta...

Idag ha väll vart en sån där lite underlig dag. Man stiger upp 07,30 och man känner sig pigg. Sedan så går man ut och börja måla röda bräder igen för här går det undan. Bäst att hålla snickarna med bräder så den här väggen blir klar. Verkar som om det kanske blir mer än en sida i år efterssom vi ha bräder så det räcker. Dom kommer sätta upp så länge som dom är målade så vi fortsätter typ, jag målar så fort jag kan. Vädret har dock idag haft tupp guck, vi haft solsken, storm, snö och regn....ja mena hallå.....sluta!!!!
Medans jag målade så höll Fie och Erik på att sätta lock på bräderna som sattes upp igår å sedan övergick dom till att isolera upptill så när träet är på den delen så är 1/3 del av den väggen klar.

Ååååååhhhh, kolla....man slipper den gråa väggen. Det ä så vackert, huset se ut som ett hus och inte nån jädra ladugård.

Gatt flina idag när svärfar ställde sig vid vårat stora panarama fönster och skulle ta bort lite bräder så han kunde sätta fast reglarna. Han satte kofoten vid fönsterbrädan och skulle precis till å bryta så rasa faanskapet ned....inte svärfar alltså utan brädan =) Den va så himla uppruttnad så när man skulle bära bort den så gick den bara i småbitar. Så är hela detta fönster, ramen är uppruttnad, fönsterbrädorna är uppruttna, brädorna bakom är uppruttna, fönstret är löst...ja, det är ett under att fönstret har hållit så länge som det gjort. Denna sida är ett måste att ta hand om mer än en gång på 20 år...

Ja dom ä duktiga dom, medans dom håller på med balans och isolering gör jag storkok. Ska nämligen bjuda på mat, men dock är jag också ute och hjälper till...typ flinar, pekar och tar kort =) Men jag plocka också upp allt rat dom kastar på marken, tusan...de ä mycke spill ibland =)
Skorstens kramande Ann-Sife, jag elda utav hellvette idag för att få rätt tryck på tankarna så röret va skönt att hålla i en dag som denna. Med storm och allt, dån tur va va denna vägg typ i lä så dom slapp det mesta.
Ja, som sagt maten idag vart ett storkok efterssom jag skulle bjuda på mat och få några färdigrätter att frysa ned. Renskavspanna och det jag använder är....
Grädde & Mjölk
Champinjoner
Renskav
Bacon i tärningar
Lök
Soja
Margarin/Oliv olja
Peppar/ Salt
Vitlökspeppar
Maizena
Persilja
Sen hur mycket jag ha av det hela vet jag inte helt för jag går alltid på känn, men med detta i bakhanden så kan ni också fixa det =)
Bryn bacon, renskav och vänd över i en gjutjärnspanna. Hacka löken och bryn den med svamp, häll i grädde så det täcker och salta/peppra/vitpeppar/soja/maizena och smaka av. Vänd sedan i detta också i gjutjärnsgrytan, nu vänder du också i resterande grädde och mjölk. Varför jag gör liksom en redning med lök och champinjoner är för att det är bättre att tillsätta salt och alla kryddor där så det inte bildas nån klump.
Hacka persiljan och vänd det ned i grytan och rör om det hela. Mycket persilja ska det va, den är så god och friskar upp många grytor...mums...
Koka sedan upp och smaka, äre för salt använd socker annars krydda lite mer. Mne jag gilla mycke krydder så för mig ä den underbar. Jag kokar alltis ris och låt det kallna, kokar sedan en påse majs/ärtor/paprika blanning och blanda ned i riset. Med kallt ris och varm renskavspanna blir det mums...
Till bords vi satt och högg in på maten som smakade ypperligt, Kiwi kan det dära med käk =) Svärfar va nog rätt nöjd att han slapp göra käk idag när dom jobba så länge...
Ja men vist se det gött ut, nästan så jag blir hungrig igen =) Lite gurka och paprika fick också platts ;) Nu blire att softa vid datorn och ta det lite lugnt för imorrn börjar det igen, å kanske blir det dörr utsågning om fönster faan skapet kan komma snart. Ja, vi ha ju en dörr och ett fönster i alla fall =)
Hojt!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...