tisdag, september 29, 2009

Fönsterbyte och köttfärsås....

Det var mycket bättre väder idag, visst ha det stormat men inget regn eller dyligt. Riktigt fint väder dock känner man att nu börja det bli kallt ute, inte precis sommar. Man har på sig toppluva och ett antal lager kläder, å då ska vi inte tala om skoteroverallen jag ha på mig ;)
Målade rött och vitt idag, förhoppningsvis så torkar det innan nästa år...kanske..*hahaha*. Föutom det ha jag tagit hand om mina fågla idag, satt upp fågelholkarna och fyllt dom med en massa godkäk så snart hoppas jag att dom kommer. Vi köpt några nya holkar i år efterssom holkarna murkna ganska fort, av allt snö, slask och regn.
Detta är en va dom holkarna vi köpte från granngården, gilla inte den riktigt för det är två dörrliknande öppningar på vardera sida. Å då istället för att ha en dörr där så ha dom satt nät så fåglarna ska komma åt. Men va satan.....nätet på en sida ä för stort för hamfröna så dom bara rasar igenom och på andra sidan är nätet för stort så nötterna bara rasa igenom så jag tro jag kommer ta bort delningen som är där inuti och bara ha solrosfrön i den.

Denna va mycket bättre så jag lade nötter här, tro det liksom passar. Den är lite liten men naggande god =) Köpt från granngården denna också..

En liten kinesiskt fågelholk som ska hänga i ett träd men jag vill ha den stående. Jag vill ha den rätt nära marken så man kan fylla den lätt. Kommer bara ha brödsmulor och sånt i denna, slipper man kasta det i komposten. man smular bara sönder brödet och lägger det i denna.....slipper ha en hund som äter hälften =)
Hahahaha, räknade jag ha 9 olika aoutomater för fåglarna ute. Man skulle ju kunna tro att jag samla på automater eller bara va smått besatt av dom ;)
Vi hade ett fönster i vardagsrumet som skulle spikas igen så vi tog ned det fönstret hit till garaget. Det var i mycket bättre skicka och detta kan man öppna när man vill puttsa fönster. Nu ska jag till sommaren kitta och måla det men det kommer nog gå smort =)
Fönstret va lite kortare än vad det förra va men inte tusan vare mycket, jag mycket stolt med resultatet. Fint sä och så lite ljusare än orange, brun, svart färg =/

Nanina fick sitta i sitt bur i tvättstugan, vi behövde bordte hon stod på plus hon va lite smått ivägen. Men inte bry hon sig....kul att va så lågt mot marken =)
Glaset från garaget ä ju inget fel på utan bara själva träet runt så svärfar lär nog kapa bort av det. Vi behöver två rutor till fönstret som är på tredje vinden, det är tydligen också uppruttnat och måste bytas men då bygger vi det själv.
Här satt det fina fönstret, dä uppe alltså. Erik har tätat det så förhoppningsvi ska det va bra till vintern och inte dra kallt från. Så där uppe var det en gång ett fönster, men nu det ett minne blott =) Fönstret där under är tvättstigan där kanina fick stå ett tag ...

Till middag idag vart det köttfärsås och spagetti med rårivna morötter. Jag gjorde ett storkok så nu är det nalta att frysa ned. Gjorde bara en enkel köttfärsås, Erik beställde en vanlig utan några konstigheter i =) Så det enda som är i detta är...
  • Köttfärs (älg)
  • Lök
  • Krossade tomater
  • Passerade tomater
  • Ketchup
  • Salt/pepper
  • Soja
  • Margarin/olja
  • Grädde
  • Oregano
Det ä som inte så mycket, den ä enkel men ändå liksom god. Med rårivna morötter till det så har man en vinnande favorit i repris =)
Nä, nu ska jag blogga runt och sedan blire nog bara att ta det lungt. Min nacke är dödande idag så jag hoppas den ska bli bättre imorrn. Vi ska iväg och kollar på bilar imorrn, hoppas vi ska hitta någon. Man känner sig handikappad utan en bil när man är van att ha en till handa.....
Hojt!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...