fredag, november 11, 2011

Ugnsrostade rotsaker med biffar och svartvinbärs sås...

En sak jag alltid tänkt testa men som aldrig blivit av är ugnsrostade grönsaker, det ser alltid så gött ut men jag har liksom aldrig fått tummen ur arslet så att säga. Så nu bestämde jag mig för att testa, har en kokbok med kötträtter som propsa på man skulle göra ugnsrostade grönsaker till biffar so...här kommer mitt försök =)

Ugnsrostade rotsaker med älgbiffar och svartvinbärs sås.

kålrot
palsternacka
morötter
stora potatisar
Zucchini (bör uteslutas)
raps olja
fling salt



Hacka upp allt i stavar och lägg i en bunke, häll på lite olja och rör om så att alla får lite olja på sig.




Lägg på ett bakplåtspapper, strö över flingsalt och in på ugnen på 200grader i 40 minuter. Man kan alltid passa på att göra annat under tiden om man som jag redan ha färdiggjorda biffar. Bra att ha sånna i frysen och bara ta fram, självfallet äre Kiwis hemmagjorda älgbiffar ;)


Medans rotsakerna är i ugnen så kan du göra svartvinbärs såsen. Bara smält lite smör, vänd i grädde och mjölk och svartvinbärs gele. Låt koka upp smaka av, lägg i biffarna och låt dom blir varma av själva såsen. Låt småputtra i 5-7 minuter så är allt klart.






Du det vart inte alls så dumt, det kommer jag verkligen göra fler gånger. Skulle kunna tänka mig att det passar till väldigt många olika rätter. Såsen ska va rinnig, jag vill inte ha ned nån maizena eller redning utan mera som en sky/sås.
Mums, gött vare å så tyckte vovven också, ja....å sambon så klart ;)


Sen vart det en liten efterätt till denna goda mat....




Apelsinrutor med nougat topping!


Detta recept är dock hemligt så jag får inte skriva ut det. Fick det av en vän som inte vill sprida det vidare så ni får bara se på ljuvligheten men inte få receptet. Å ska man som jag inte käka sött så bryt bort överdelen för själva kakan är inte onyttig, bara toppen =) Även denna fick topp betyg av både mig, Iza, Ecke och Fie =)


Hojt!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...