onsdag, november 09, 2011

Skinkrulader i svampsås med potatis

Hade julskinka kvar fårn helgen och jag undra va faan man kan göra med skinka. Jag ha redan gjort pytt i panna med den, bacon, potatis och de vart juh gött. Men man måste juh kunna göra andra saker också, så efter en dag med lite brain stormin kom jag på en härlig sak jag bara måste testa. Ni vet allt ser juh gött ut i hjärnan men hur det är i verkligheten va en annan sak =)

Skinkrulader i svampsås med potatis.

10-20 st julskinka i skivor
grovkorning senap
1 bacon paket
persilja
smör
tandpetare

Sås:
smör
1 burk champinjoner
2 stora tomater
sesam olja
soja
2 msk tomatpurre
1 msk grov korning senap
mjölk
persilja
sky från stekningen


Här ser vi i fyra enkla steg hur man gör lättast. Lägg ut skinka på en skärbräda, bred på senap, lägg på en bacon bit, krydda med persilja sen rulla ihop och fäst med en tandpetare. Inte mycket svårare än så =)


Stek på medelvärme med en liten klick smör tills den fått en fin färg, lägg upp på talrik. Vänd ner lite vatten i stekpannan och rör om. Börja med såsen men kom ihåg att skyn från stekningen vill jag ha kvar...



Gör såsen genom att bryn champinjonerna i lite smör i en kastrull, vänd ned hackade tomater och låg fräsa ihop en stund. Vänd i senap, tomatpure, kryddor, soja, sesam olja. Röd ihop och späd med mjölk så du får en fin sås. När såsen börjat koka upp vänd ned skyn från stekningen och så ned med ruladerna och låt småkoka i 4-5 minuter.




Servera med kokt potatis och en grönsallad till. Perfekt sätt att bli av med julskinkan efter man käkat den i flera dar. Den får lätt 5+ av både mig och sambon, inte så fet heller så den passar min mage perfekt =)

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...