söndag, november 27, 2011

Farliga isar och pasta gratäng.....

 I onsdags var jag å Iza på lite promenad humör så det var ut i skogen och kolla på lite fåglar, ekorrar, möss....ISAR.....


Skulle precis gå förbi dammen så upptäcker jag att isen har faktiskt lagt sig, den må inte va många centimeter tjock men den ligger där som ett skal. Tänkte för mig själv att ja men det är juh Oktober så det borde juh lägga lite is här å där tills tanken slog mig att faaaaaaan, det är juh snart December...*bröl å snyft*. Jag går i sommarskor och fryser inte, får i sommar jacka å fryser inte....någe är fel. Slänger en blick över till Iza som jagar lite råttor vid dammen. Hon såg så glad ut å så plötsligt ....så står hon mitt ute på isen och jag hör hur det knakar och brakar. Tassar åker igenom lite nu och då å lite smått jobbigt vare att komma tillbax, halva hon fick bada. Kände hur man fick hjärtat i halsgropen för inte faan tänker jag hoppa i och rädda henne bara för hon är dum å gå ut .... ja okej, jag kan sträcka henne en pinne ;)))



Faanstyget på torra land...jojo....



Ladan bredvid dammen håller liksom på rasa, bara trädet som håller det uppe än så länge. Lite snö på detta tak så kommer det låta KNÄCK! Blir en bra majbrasa =)


Middagen idag vart en pasta gratäng med rökt skinka, gör som vanligt när man gör en pasta gratäng. Koka pasta enligt anvisningar, gör en bechamelsås, hacka rökt skinka och persilja. Vänd i allt i en ugnsform, riv lite ost ovanpå och krydda med lite pasta krydda och persilja. In i ugn på 200grader i 20-25 minuter....




...super enkelt och super gött =)



 En liten grönsallad med tomat, gurka, sallad, rödlök och äpple...




Så enkelt men dock så gött, den rökta smaken passar utmärkt till pasta och sallad. Gott att värma dagen efter i micron också så två flugor i en smäll =)


Hojt!

1 kommentar:

Elina sa...

Våjne, jag hade blivit jättenervös när isen började knaka! Läskigt! :/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...