tisdag, november 22, 2011

Tjarlaknörl, potatisgratäng, rödvinssås å sallad.

Ja, jag vet jag är sent ute som jag bruka va ibland =) Det var juh fars dag den 13:onde å här sitter jag den 21:a å skriver....ah, det är sånt som händer men jag ha faktiskt haft fullt upp med både julstök och dittan dattan. Men bättre sent än aldrig...
 Ja, eftersom det är fars dag den 13:onde så ha vi bjudit svärfar och det hushållet på mat. Inte helt fel måste jag säga, bra att man bara få äta så lite annars skulle man svulla =) Sällskapsfolket verka vart riktigt nöjd med maten så ett plus för det. Dock kunde inte Sixten komma men jag förstår honom, det är inte alldeles medvind för honom nu =/ 
Maten vart någe som svärfar gilla riktigt mycket, dock så kan jag som varning till alla som gör Tjarlaknörl säga att gör INTE en tjarlaknörl på kalv...aldrig..never...än hur god du tror den kommer bli så blir den bara....blah! Ni kommer längre ned förstår vad jag snackar om....


Tjarlaknörl med potatisgratäng och rödvinssås + sallad.



Låter steken va i ugnen som vanligt tjarlaknörl recept, sedan ned i ett salt lag med lite diverse kryddor. Låter jag lite hemlighetsfull så äre för jag är det ;)




Köttbiten fick ligga i salt lag i 6-7 timmar, dela den för att smaka men inte helt nöjd så den fick ligga en timme till. Jag har mer kryddor än de flesta å mindre salt. Jag vill ha smak....inte bara salt....



In i kylen några timmar så den går lättare att skära upp sedan.




Under tiden kan du göra rödvinsåsen och potatisgratängen. Jag köper färdigjord som jag piffar upp på mitt eget lilla vis. Hacka fint en rödlök, låt champinjonerna rinna av, lite grädde och potatiskrydda... 



Blanda allt i en ugnsform, va inte så rädd för kryddor....



På med nån riven god ost och in i ugn på 225grader i 20 minuter....



Gratängen är suvveränt god, om du köper en färdig som ska göras i ugn va inte rädd att piffa till den med saker du gilla. Som rödlök, purjolök, ansjovis, morötter, blomkål...det går med allt å det blir smaskens =)



Salladen fick denna gång bestå av sallad, gurka, tomat, vindruvor, äpplen, paprika ananas ....



Mmmm, alltså....tjarlaknörlen är klar och uppskuren. Jag fick ha dom nästan 0,5 -1 cm tjocka för dom skulle hålla ihop och inte bli mos. Minsta lilla man tog i den så vart dom deg....använd ALDRIG kalv!!! Men smaken i sig vare inge fel på...man lär sig medans man lever =)





Ja, maten va inte helt fel att käka ändå. Å jag klara mig från att dumpa...yay me =) Vägde nämligen inte maten utan jag tog nån tugga där å nån tugga där. Man måste lära sig äta utan att väga å jag ä på god väg =)


Hojt!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...