tisdag, november 08, 2011

Laxfile med fetaost på potatisbädd.

Testade förra veckan att göra någe nytt, har nämligen bestämt mig för att testa göra minst två rätter varje vecka som är nya för mig. Kanske inte nya att äta men nya att göra, det är kul att testa nytt och ibland blir man positivt överaskad och ibland suger det totalt. Men denna rätt fick faktiskt 5 tummar upp från mig =)




Laxfile med fetaost på potatisbädd.

lax i portionsbitar
6 stora potatisar
1 knippe dill
1 knippe persilja
1 knippe gräslök
5-6 st salladslök
fetaost
2 msk pepparot på tub
flingsalt
olivolja
potatis krydda
salt/peppar



Börja med att tvätta av potatisen och skiva dom i 1/2 cm tjocka skivor. Lägg på ett bakplåtspapper, vänd över lite olivolja och stryk över potatis skivorna. Strö på lite flingsalt och in i ugn på 225grader i 10 minuter.


Skär ett jack i laxen där fyllningen ska stoppas men se till att inte skära hela vägen igenom. Salta och peppra laxen innan fyllningen stoppas in.



Hacka alla örter och blanda ihop med smulad getost. Rör bara ihop så ha ni fått en bra fyllning till laxen. Bara att fylla springorna på laxen så är den klar att lyftas över på potatisbädden när den är klar.



Ta ut potatisen efter 10 minuter, sänk värmen till 175 grader. Strö nu över potatiskrydda på potatis och lyft över laxbitarna på potatisbädden. Nu in i ugnen i ungefär 13-15 minuter....




Den var suvveränt god tycker jag så den får mitt högsta betyg. Kommer att göra denna fler gånger plus att jag ska använda denna potatisbädd till andra rätter också =) Hoppas att ni testar denna, smaklig måltid!


Hojt!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...