tisdag, december 01, 2009

Snö, sol, julbak...

...kan det verkligen bli bättre?!? Skulle inte tro det va =)
Vaknade av att solens strålar träffar snön och gnistrade så starkt...rakt in i ansiktet. Så underbart att både se sol och snö samtidigt, fick energi för 50 pers så fotografering och bakning vart det idag ;)
Satt i går kvällst och slog in lite paket till dom mindre i familjen. Samtidigt när man slog in satt man och kolla både ut genom fönstret på snön som föll, på julgranen som lös så fint och så på tv där dom visade "Ensam hemma". Jag garva lika mycket som första gången jag sån den...den är så underbar och klockren så man kan inget annat än garva och tycka synd om skurkarna =) Mins första gången vi såg den va hemma hos mor och far, Henrik va också där...de va runt jul. Jag, pappa och Henrik garva så tårarna bara sprutade och man hade så ont i magen så man fick inge luft. Medans mamma satt å smålog men inte så mycket mer...hon har inte lika sjuk humor som vi ha ;)

Det snöa till och med så mycket att det rasade från taken och börja bilda en liten vall ;)

Träden gnistra när solens strålar träffade den, äntligen är den vit och inte mörk som vanligt...
Svärfar var ute och satte upp lite fler underbräder på väggen, måste måla mera...bläh!
Det va riktigt skönt ute, tror det va runt 1-2 minusgrader men det skulle bli kallare imorrn.... Ja, så länge inte snön faller bort nu. Jag vill verkligen ha kvar den....
Alldeles klarblå himmel...kändes som om det skulle vart i februari typ, ni vet dån där härligt vårväder...
Nanina va på hugget och hungrig som vanligt, han ha fått en lätt infektion i ögat..stackaren.

Kisse va på jakt efter råttan som kutade vid dörren, vilket hon fångade...tog in. Medans jag fick jaga ned den från gardinerna.....fram från skåpen och sedan bara plopp försvann den under ett köks skåp och jag inte sett till den mer...hmmm....undra om det finns någe hål där. Grrrrrr.....
Tippan njöt av solen, våran egna lilla sol dyrkare. Hon ligger där tills hennes svarta päls är så kokhet att det gör ont att ta i henne.....tokig katt =)
Las Vegas, Refreshments, Kopparbärs tomterock gick runt runt runt i min cd spelare. Några av mina favorit musik skivor.
Ja, jag ha ju bakat idag.....en sak som är rolig när man baka är att man får gägga hur mycket man vill ;) Åh jaaaaaa...jag ha då tvättat händerna ett 20 tal gånger. Renlig är A-O när man ska baka som jag gör....
Klickkakor!
  • 150g margarin
  • 1 1/4dl socker
  • 2 ägg
  • 100g mörk choklad
  • 50g salta jordnötter
  • 1tsk kanel
  • 1tsk bakpulver
  • 4dl vetemjöl
Hacka nötter och chokladen grovt, rör ihop matfett och sockret pösigt. Tillsätt ett ägg i taget, vänd ned hacket. Blanda mjöl, bakpulver och kanel sedan vänd ned och rör om eller som jag...gägga om =)
Rulla till bollar lägg på plåt, platta till något så in i ugnen på 175grader i 11 minuter. Jag gjorde denna kaka *3 och fick ut 89 stycken kakor.
Kokostoppar
  • 50g margarin
  • 2 ägg
  • 1 1/2 dl socker
  • 200g riven kokos
Smält smör och låt kallna. Vispa ägg och socker pösigt till en vit smet. Vänd i smöret och kokosen och låt vila ett tag. Klicka sedan ut på plåt och in ugn på 175 grader i 11 minuter.
Smarrig och saftiga vart dom, gjorde sattsen *3 och fick 52 stycken toppar.
Gjorde också Taccomacka i ugn med sallad, tomat, majs, tacco, taccosause, orientdressing och ost...mums =)
Nä, nu ska jag gå ned och se på tv. Men imorrn igen blir det bakning... =)
Hojt!

1 kommentar:

Elina sa...

Å hej å hååååå, så mummigt allt ser ut. Och vad vackert nu när snön har kommit. Skicka ner lite hit!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...