tisdag, december 08, 2009

Vaniljkrona...

...och en hög till med kakor har man idag slitet med. Men man har haft krut i arslet så det har
gått bra och fort. Har hunnit baka men också hämtat posten, städat, tvätten, och matat fåglarna. Sånt jag absolut inte han med igår....gick trögare då men det va måndag, det förklarar en hel del när det gäller mig =)


Håller på med våra julkort här hemma, det gäller att hitta adress till alla man ska ge. För av någon underlig anledning flyttar ibland folk till andra ställen men glömmer att lämna en adress till stackars lilla mig. Så man tackar gudarna att Eniro finns, dock skulle jag villa strypa stället för vissa går inte hitta åt. Man söker på namnet ....nix...man söker på mobilen...nix... Jag mena så jädra hemliga behöver dom inte vara för lilla jag. Tänker inte skicka nån brevbomb precis .... alldeles för jobbigt och smetigt att städa upp sedan. =)

Men jag ska väll få iväg våra 40 julkort nu i veckan hoppas jag. Ska ringa runt till kusiner och vänner å se om dom kan adressen ;) Bra man ha en stor släkt man kan vända sig till ibland ....
Det är stök och bök i köket när jag bakar, varje stol, varje bord, varje bänk är upptagen och skulle det komma in nån i köket så kicka ut dom ;) Katterna få va där men bara om dom följer en speciell stig ...*önske tänkande* =) Vaniljkronor - så möra...så goda...mums =) Riktigt känsliga när man ska baka dom för dom faller sönder lätt men direkt när man har tagit ut dom i ugnen ska dom vändas i socker och läggas på galler. Sedan när dom stelnat ett tag så man hantera dom utan att va rädd som ska falla sönder. =)

Chokladrutor - håller på smälta här. Den är så enkelt att göra...ni borde testa. Alltså, smält ljus block choklad, sirap och smör tillsammans. Så när det är smält vänd i antingen krossade marie kex som jag använder eller så kan ni vända i....russin...torkad frukt eller någe annat som ni tycker om. Vänd sedan upp detta på en plåt klädd i aluminium och platta ut med händerna tills den blir rak, platt och fin =)
När den är plattad till är det bara att lägga den i frysen eller kylen ett tag, sedan ta in och kapa till i så stora bitar ni vill... Tänk på den är mycket söt så det behövs inte mycket för att få en socker shock.. =)
Hade med en lite medhjälpare i köket också, hon bli nämligen vansinnig om man inte bryr sig om henne och bara kuta runt runt. Så hon lägger sig på stolen och säger mjau lite då och då så matte ska i alla fall prata med henne =)
Har också fixat plattor till Beskvierna och Beskvi sarunat, ska göra själva fyllningen imorrn tro jag. Jag försöker hitta nya goda fyllningar man kan ha i dom. Kanske en med rom eller dyligt =)

Nötbräck, Choklad rutor, Vaniljkronor - serverat fint på ett fat. Hade inga bilder på nötbräcket under tiden jag gjorde dom men smarriga som vanligt. Dock en plåt som vart hårda....man micra man dom bara nån sekund så...mums =)
Middag idag vart rester från igår...Renskavsgryta och risotto ;)
Nä, nu ska jag ta och Facebooka lite och sedan sova för imorrn äre bakning igen....*hehe*...
Hojt!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...