tisdag, december 08, 2009

Havreflrarn....


.... och några andra typer av kakor vart igår. Jag lade aldrig in några bilder från igår när jag baka, va så trött så jag trodde jag skulle dö. Satt på nätet och slösurfa men var också i soffan och små somna ;)
Tänkte att jag får väll lägga ut bilderna idag istället, det är ju inte så ni sitter och fluktar efter bilderna precis...*haha*....
Ja, i alla fall så har det börjat tina här...dumma dumma regn. Va ute igår och flytta på lite saker och kolla va svärfar gjort på väggen. Man vart totalt dyblöt. Spöregna där ett tag så man skulle lätt kunna tro det va sommar. Om man inte sett en liten snö hög här och där. Tänka sig vad mycket snö vi skulle fått om vi fått allt detta pissande i snöform istället för regn form..... *suckar och drömmer mig bort*.....

Ja, åter till verkligheten.... igår vart det som sagt "Havreflarn" en av mina favoriter Seg, knäckig och mycket god. Låt den ligga i kastrullen och svälla lite innan du klicka ut den på plåten.
Smälter lite mörk choklad och vänder i några mint droppar. Denna smältnings maskin älskar jag, under julen vill jag verkligen påstå att den används =)
Sen när chokladen är smält äre bara att ta fram konstnären i dig och "go for it" =) Picasso borde vara stolt över mig, han skulle bara kopiera mitt verk =)
In i kylen sedan bara att packa den i låsa och frysa ned.
Mint Toppar - gjorde jag också, dom är en liten favvis också. Man gör som "Barn Kakor" och rulla degen till en kula, gör hål i kulan och in i ugn. När den är klar och kall vänder man i sån där choklad smet som jag gjorde här ovanför och vänder i hålen som gjordes. Mycket enkelt.....Nougat rutor - denna kaka ska man ha lite conjak i. Mums fili babba men kanske inget man ska ge ungarna precis =)


5 i 5 kakor och Nougat rutor - mycket goda tilltugg men som pappa skulle ha sagt " Det är godis du gör, inga kakor...godiiiiis" =) Jo, det ha han nog lite rätt i också, de flesta kakor är lite godis aktiga men på jul ska man svulla.....svulla å svulla lite mer =)
Dock är 5 i 5 kakor mycket nyttigare än alla andra jag gör. Den är gjord på havregryn och rör socker...å så lite nanat tjaffs men bra mycket nyttigare än Nougat rutor i alla fall =)
Man måste juh äta också var det nån som sa så igår käkade jag Renskavsgryta och risotto. Alltid lika gött å jag kan käka det varje dag i veckan om det skulle vara så =)
Nä, nu ska jag skriva dagens blogg också =)
Hojt!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...