söndag, december 06, 2009

2:dra advent ....

... har nu kommit till vårt hus och julen närmar sig med stormsteg. Jag skulle vilja slänga ut ett ankare och bromsa farten lite. Det är ju dagarna före julen och själva julen som man ser mest fram emot för sedan är det juh liksom över. Ja, i alla fall tycker jag det ;)

Men att få hålla på och pynta, baka, laga mat, slå in julklappar, rimma...allt sånt tycker juh jag är kul så jag njuter hela dagen jag håller på. Men sedan då på juldagen när liksom allt är över är det inte riktigt lika kul... dock så får man det lugnt och skönt ett tag ;)

2:dra advent, tiden går fort när man ha roligt, men än är det mycket att göra så jag njuter ett tag till =) Borde kallas för tomtemor eftersom man är pysslaren nummer ett...hmmm...ska döpa om mig...*hahahah*....

Jag glömde att lägga ut bilder från i Onsdags när jag bakade så kär kommer dom...

Barnens kakor - ungefär 100 stycken. Dom är så himla god för man behöver bara lägga dom i munnen så känner men hur dom börja smälta och blir så där ljuvligt goda. Känner en hint av jordgubbs smak. Jag kan förstå varför det är en av ungarnas favorit men vuxna verka tycka om dom också. Har man dom på ett kakfat är det oftast dom som ryker fortast ;)

Dom är himla lätt att göra, skulle kunna påstå att till och med en som inte alls kan baka kan baka dessa. Man blanda bara socker, smör, mjöl och vanilj socker i en bunke. Sedan rulla till kulor, gör ett hår i dom och spruta i sylt. Så in i ugnen i 10 minuter...tempen kom jag inte ihåg (har papperet nere som jag bakar efter) . Sylten tar du vilken som hellst...går bra med blåbärsylt, hallon, jordgubb eller hjortron. ja alla går jätte bra, se bara till att det inte är den allra rinigaste. Min absoluta favvis är drottningsylt...lite av allt liksom =)
Det blir lite att packa in i lådor för att frysa ned. Dom håller lätt i 4-5 månader utan att tappa någon smak alls. Mycket bra kakor att ha nedfrysta om man väntar besök =)Drömmar - njammi njamm njamm. det vart 130stycken jag bakade. Det drog ut på tiden så klockan 20,30 va jag äntligen klar med sista plåten. Dom tar juh liksom 20 minuter i ugnen så det tar ett tag när man gör det lasset jag gör. Nu är det som så att jag gör inte drömmar efter recept utan jag ha ett eget gjort recept som gör dom extra spräda och mycket fylliga i smaken. Dessa kakor är värre än barnkakor i munnen....du hinner knappt lägga dom på tungan fråns dom smälter =) Dock lite svårare att göra för man måste rulla dom lite försiktigt så dom inte faller sönder men hej.....det är bara att rulla om och om igen ;)
Ja, onsdagens kakor va mycket goda och Kiwi välldans nöjd. Barnkakor när du tar ut dom direkt från ugnen så sylten är lite mjuk och varm....mums. Det gick några sånna ;) Käkade också tacco wrapps då, man gör i ugnen. Ta tacco platta, fyll med köttfärs, sallad, gurka, tomat, majs, lök, ost, orient dressing och tacco sås sen vik ihop och fäst med tandpetare. In i ugn och gratinera ...servera med cream fresh till...mums =) Lite i hetaste laget vart den men det är bara till att dricka mer julmust ;) Vi var i fredags på julbord på
Varvsberget i Örnsköldsvik och käkade julbord med Eriks jobbarkompisar. Det var ett mycket gott julbord med allt man kunde tänka sig. Hittade där också renstek och jag tro jag föll i koma direkt ...mums =) Men också skinka, rökt och gravad lax, äppelmos, rödbets sallad och mycket mer slank ned. Dock tog jag inga tyngre saker som köttbullar, prinskorv, revben eller potatis för sånt är jag allt för kräsen på. Hörde revbena va torra och potatisen va rund pären...huva... =/ Nä, jag käna sånt jag inte för kräsen på ;) Å sen en efterätt så ljuvligt god....risalamalta med blåbärs sås...MUUUUUMS!!! tro jag rulla hem =)
Men kul var det och kul att se alla gubbar och tanter igen ;) Igår så firade vi 2:dra advent här med att bjuda på middag igen. Denna gången vart det stripps, ost snittsel, brun sås, bearnese sås till Erik, och en rödlöks sallad. Allt kompliterade varandra mycket bra...mums här med =) Dom drack mjölk men jag gilla min julmust ja =)
Svärfar fick en försenad farsdags present också, ett års prenumeration på Hälge tidningen. Mycket bra tyckte han ;)
Hmmm, va raka ljus jag ha se jag. Inte alls så dom spreta åt höger och vänster...nej då ;)
Salladen vart väldigt mumsig med den rätt så starka röda löken som bröt av. Sallad, gurka, tomat, röd lök och salladkrydda. Mer behöver man inte för att få till en jätte god sallad. Kan tänka mig att denna är god till grillat...hmmm.....
Nä, nu ska jag fixa lite här hemma. I det gråa trista regniga vädret men julmusiken på och julmusten in så ska det nog ordna sig =)
Hojt!

1 kommentar:

Karro sa...

När kommer ni ner och hur länge stannar ni?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...