söndag, december 13, 2009

3:dje advent...

... är nu förbi och julen närmar sig med stormsteg. Skulle väll ha lagt ut detta blogg inlägg tidigare men det har inte funkat för mig att lägga ut bilder. Hela datorn har bråkat med mig så jag lägger ut det nu lite senare på kvällen istället =)

I helgen har vi haft det rätt lugnt Hämtat ut paket, handlat, städat, eldat och fixa till bilen. Annars så skönt som det bara kan bli, man kan väll säga att man laddar upp för en lite jobbigare vecka.

I veckan ska jag nämligen ta hand om kaninen från topp till tå, göra revbenspjäll och smågrisar, städa lite grövre, slå in sista julklapparna, baka sista kakorna och göra knäck/ischoklad. Så man kan väll säga att jag har det jag gör =) Men det ska nog gå bra om man bara sätter lite fart och inte släpa fötterna efter sig ;)

Imorrn blire revbenspjäll för hela slanten, har runt 15 kg tunna revbenspjäll som väntas på att bli tillredda... sjölklart ska man provsmaka dom till middag ;)

På tal om middag, i fredags efter vi handla kände vi att en liten jul skinka måste vi ha. Lägga på en tunnbrö macka med senap på...mums =) Så vi köpte en lite mindre en som grillades lite lätt och så var den klar att ha på mackan på kvällen ;)
Men till middag på fredag vart det lövbits burgare, mastig men ack så god och går att variera så mycket man bara vill....

Till denna burgare ska du ha....

  • tunnbröd
  • lövbit
  • potatismos
  • sallad
  • gurka
  • rödlök
  • räksallad
  • gruksallad
  • rödbets sallad
  • senap
  • ketchup
Sen lägger du ut ett tunnbröd, lägg på salladsblad och rödlök. Sedan på med lövbit och mos, ovanpå moset lägger du allt sån där gött som räksallad, rödbets sallad och sånt (gör som tårtbitar om di vill) och så på med en lövbit till. Gurka på det och så ketchup och på med locket (tunnbröd två)
Se ut som en burgare och den är mycket god =)

Nu idag den 3:dje advent har vi bjudit på mat till Svärfar och Fie, som vanligt =) Idag vart det kassler i svampsås med potatis kroketter och annanas sallad.
  • Vitlöks kroketter
  • Kassler
Såsen:
  • citron
  • purjolök
  • champinjoner
  • paprika pulver
  • vetemjöl
  • peppar
  • kalv fond
  • mjöl/grädde
Skiva kasslern och lägg i en ugns form. Fräs lite lätt champinjonerna och purjolöken i en stekpanna tillsammans med paprika pulvret Vänd över mjöl och späd med mjölen. Vänd i kalvfond och låt koka upp i 3-5 minuter på svag värme. Vänd i peppar och citron, smaka av. Vänd över kasslern och in i ugn. Ungefär 20 minuter på 225 grader.
Färdigt resultat, nu dock redan ätit en bit ur men ni fattar driften =)

Mumsigt god...och de verka som fler än jag gillade det =) Men svärfar är nog glad av att slippa göra mat över huvud taget så han är glad för allt. Skulle kunna göra pölsa och han skulle gilla det =)
Salladen va föresten typ bara sallad, gurka, paprika, annanas, skidor....men söt och god som bryter av den salta smaken av kasslern.
Nä, nu ska jag ta och se lite tv innan jag ska natta mig själv till sängs så man orka stiga upp imorrn.
Hojt!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...