tisdag, december 15, 2009

Revbenspjäll...

.... hör ju verkligen julen till om man ska gå efter vad jag tycker i alla fall. Alla har vi juh olika matvanor på jul men utan revbenspjäll på boren är inte ett julbord =)

Så igår gjorde jag 15 kilo tunna revbenspjäll med 4 olika smaker. Jag vart klar med sista plåten klockan 01,30 på natten. Men jag är juh en nattuggla så det gör inte så mycket ;)
Vaknade tidigt imorse ändå...hörde svärfar va ute med traktorn, låg i sängen och försökte komma på vad han ska göra med traktorn. Vare dags att att hämta timmer, ska han dra upp nån från någe dike !?! Nä just det jah, det ha ju snöat hela natten här och typ hela dagen igår så nu ha vi det vitt på marken. Han skulle juh självfallet ut och skotta bort lite snö så man kan röra sig. Jag gjorde desamma...ut och skolla av bron och nedfarten till källaren så man kan gå ned och göra upp eld utan att bli dyng sur om fötterna =)

Men jag gjorde någe mer också...jo, hade snöbollskrig (av lössnö), snöänglar och bara allmänt busa i snön. Kände mig barnslig men va tusan...man vet inte hur länge eller hur mycket mer snö vi kommer få. Vädergudarna verka juh ha lite problem på den frånten....*hahaha*....ja, helt klart =)
15 kg tunna revbenspjäll är rätt mycket, tar ett tag att stycka upp men när man vet hur goda dom blir så är det värt det =)
Tänk om man kunde få en älg som är så fint upplagd, utan blod och utan hår. Men ja, man kan inte få allt här i världen :)
Med två långpannor i ugnen i två timmar så tog det bara 16 timmar. Hade juh tagit dubbel så lång tid om jag bara haft en plåt inne som jag tänkte först...

Färdiga från ugnen, dom som halv kokas i vatten, soja och margarin. Ja, å så plussa man på en höööög med kryddor.
Mina fyra olika smaker vart lite blandade men jag använde honung, grill krydda, vitlöks salt, paprika pullver, vitlök/örter, oyster sås....
Blandade lite när jag lade in dom i frys lådor, smakade på dom och ja....mycket goda =) Erik vart också nöjd som fick det i matsäcken idag =)
Nä, nu ska jag ned och baka en kaka....
Hojt!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...