fredag, december 18, 2009

Smågrisar....

... och några kakor har det blivit i veckan. Men nu tusan är jag klar med allt, alla julklappar, julmat, julkakor, julgodis och allt annat är fixat så nu slänger jag upp mina fötter på fotpallen och lutar mig tillbax =) Nu får man se på alla andra tokiga saker som kutar runt-runt för att fixa .. *mohahahaha* =)

Tusan, är det nån som känt att det småbiter i ansiktet när man går ut. Jäddrar i mig va kallt det vart ute helt plötsligt. Från att vart nån minusgrad till en dag bara helt plötsligt bli -17. Hör många som har -30 grader...burr!!! Jag är nöjd med våran temperatur. Vi hade det kallare igår, då gick graderna upp mot -25. Hoppas bara att det ska bli lite varmare nu när man ska fara till mor och far. Håller tummarna också för att bilen ska hålla hela vägen så den inte protesterar för kylan.

Nana Imo Bars - lager ett som är brunt med grahamsgryn och lite annat. Lager två lägger jag här på och den är av smaken krämig vanilj.
Tredje lagret är smält choklad med lite smör, bara bred ut alla lagerna men se till att den står i kylen mellan varje varv så den stelnar. Det gör att denna kaka är ganska lätt. Man gör lager 1 å så kan man gå å göra någe annat ett tag =)
Färdiga rutor..mums vad goda men jag glömde skära upp rutorna innan dom stelna så den sprack på många ställen...buuuu...men dom vart välldans goda =)

Nougat Ischoklad - mörk blockchoklad, nougat och kokosfett. Gör som vanlig ischoklad och smält allt tillsammans över vattenbad.
När ischokladen börjar stelna så strör jag över ett lager strössel kulor. Blir lite så där färgranna och så krispigare, inte helt fel =)
Mums mums - tillverkade 3 olika typer av mums mums. Mitt i smeten så havirera min elvisp =/ Jag haft denna gamla ska sedan jag var 17 bast. Den ha gått ett aaaaaaaantal timmar under den tiden. Med tanke på hur mycket man har bakat och gjort mat. Så nu är man utan elvisp också...boooo...... =/
Fick göra klart smeten i hushålls maskinen....funkar det också tydligen =)
1. Med strössel och nöthack. 2 Bara med nöthack och 3. Med chokladblandat kokos =) Blev riktigt dallriga och så där konstiga. Man flina när man petar i dom, de dallrar typ en timme efteråt men äta...det går dom =)
Smågrisar - vanlig prinskorv du snittar två gånger i ändarna. Sedan vira du bacon runt dom och fäster med en tandpetare.
In i ugn på 175 grader i ca: 18 minuter sedan vänder du dom och in igen på 18 minuter så är dom gyllenbruna och klara.
Mumsigt va!?!... va sugen att ta en direkt men Kiwi ska inte röra. Dom ska ges till julbordet, Sixten och svärfar.
Ja, det va veckans bravader. Idag blire nog bara kuta upp och ned till pannan hela dagen, fast jag ska packa och lite sånt också för snart bär det av hem till Nysele/Barsele och fira jul med släkt och familj. Jag och mina katter....Erik får också följa med ;)
Fie blir kaninvakt, fågel vakt och vedeldnings assistent till svärfar. =)
Nä, nu fika lite sedan byta kanin buret och...ja....ELDA =)
Hojt!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...