tisdag, juli 28, 2009

Bröllops festen

På eftermiddagen runt 17.00-17.30 drog efterfesten igång i Laisok. Jag höll ett stammande välkomst tal för brudparet och alla som va där.... Man va juh faan nervis, jag gilla inte å hålla tal. Jag kan det när man är bara typ 15 pers men 48...njaaaaa....inte så kul =) Håller ju alltid tal på midsommar så man är van att ha alla blickar på sig. Men ett bröllop är lite mera speciellt, det ska ju liksom va perfekt =)
Men effter välkomsttalet (som jag dessutom glömde när jag lix stog där så det vart inproviserat) så släppte vi in alla på lon .. *haha* .. Min digital kamera är inte gjord för mörka rum, eller rörand eobjekt så det vart lite mörkt. Men bättre bilder ska vara påväg =)
*håller tummarna*
Längst bak i mörkret står Lars-Åke, det är brudens far. Han håller ett riktigt rörande tal för sin dotter, såg mer än en tår som föll .... awwww .....
Bröllopstårtorna var fem varav en va gluten fri, de var mycket vackra i en härlig färg. Passade precis till bröllopet den fägenm kolla bandet bakom så se du hur färgerna flyter ihop =) Dock va jag inte så förtjust över smaken, vet inte om jag tog min bit på någe sämre ställe för min va bara gägga.... Om du tänker dig att du tar en bit sockerkaka och lägger den i vatten, lägg upp den sedan på en tallrik. Den var så lös att jag hade mer en soppa än en kaka, dock hörde jag många som tyckte den va god så jag måste ha fått en bit från ett konstigt ställe. Tror att det var någon choklad-dumle smak inuti...tro ja....

Klarast på bild här är Inga-Lill, min farbror Bror's fru =) I bakgrunden ser man ryggen på Lars-Åke. Han for några mil för att hämta ett dragspel till sin mor och en gitarr, dom är spelemän och ville spela för Linda och Henrik på bröllopet. De va kul att lyssna på gamla melodier och dansbandslåtar. Bror, Inga-Lill, Kalle och Lillemor dansade också.... men mot kvällen dansade fler också =) Antar dom fått i sig tillräkligt för att våga =)
Brudvalsen =)Jag bara älska Lindas ben här =)

<--- ---="---" vickning="vickning">
Elisabeth och Henrik höll i koka korv uppdraget =)
Han inte smaka dock =/
Tony och Erik
Birgitta, Lars-Åke, brors barn Marianne, farbor Kalle

Marie, tremening Victoria & Niklas, kusin Sofia & Niklas, Inga-Lill & farbror Bror

Farbror Bror och kusin Sofias make Niklas. Sara är Tonys flickvänoch så min pojkvän Erik. Tony är en gammal barndomskamrat till jag och Henrik, ja man kan säga till hela familjen =) Farbror Kalles fru Lillemor och Lindas farmor Frida. Alltså värsta krutgumman av dess like, kan ni tänka er 80 bast å vara ute på ett bröllop till sena natten. Å under dagen där vart i kyrkan, spelat dragspel, sjungit, druktigt, ätit...ja alltså....utan nån middagslur eller någe utan hon va alltid igång. Jag är helt klart impad av henne, värsta krutgumman =)
Ante, Ante, Ante...lilla Ante =) Det är Lindas syster Eva's man, dom gifte sig för inte så länge sedan. Han ä bra på gitarr och antar han spela ännu bättre nykter =) Hans skjorta va allt mer än ren, röd på ryggen, grön på axeln och brun på sidan....ha en känsla av att jag vill inte veta va han gjort ;) Men jag tackar så mycket att han ställde upp i sista minuten och vart toastmaster, han hjälpte mig hålla igång häftet... *Tack Ante* ...


Bröllopet gick så fort så jag han inte reagera, såg folk grät i kyrkan men inte jag. Såg folk grät när Lindas far höll tal, folk grät lite då och då men inte jag...och jag som bruka kunna vara lite så där känslig. Men allt kom på Söndagen, jag fick allergishock så jag låg i sängen medans alla andra damsög och städa så allt va nästan klart när jag kom ut. Vi käka, diska, plocka och fixa så när alla for fick jag en kram av Linda och Henrik. När jag då sedan satt mig i bilen för att fara hem kände jag hur hela jag höll på brista ut i gråt. Kändes som en sten släppte från bröstet och jag kunde slappna av, precis som att då fatta jag allt som hänt. Grät inte men tusan i mig va nära det var...fick bita mig i läppen och blunda för att inte gråta....

Tänka sig det kan komma så långt efter, men gudarna ska veta att jag jag slava på Lördag. Han käka halva förätten, 1/4 del av maten, halva tårtan, ingen korv. För jag serverade förätt, mat, efterätt, bar bort disk, stod i baren, tog kort med två kameror, öppnade presenter, hjälpte till att läsa från häfte med sånger (som jag tackar Ante för att han höll i mycket där =) Plus att då också folk drog i en hit och dit med frågot och annat så jag han inte andas ibland. Värst vare mellan förätten och middagen för jag vart under 5 minuter dragen till 17 personer som fråga frågor samtidigt som jag skulle fram med maten. Kände ett tag där att snart skriker jag, men det va inte min fest så bit ihop och servera =)
Sån tur va så hade vi Marre & Karro som hjälpte till med serveringen, Erik som hjälpte till där han behövdes, Inger som koka kaffe och diska, å så bror Erik som han hjälpa till med spriten och lite av maten innan han vart dålig. Tycker han borde lärt sig att man BÖÖÖÖÖR äta mer än EN gång om dagen =) Han hade nämligen glömt äta under dagen så en öl på tom mage plus att helt plötsligt få i sig mat kan vända vem som hellst mage upp och ned =)

Va bara så synd att jag han nästan inte prata med någon.... Ragge, Niklas, Sofia, Viktoria och Niklas nummer 2 va dom jag han säga hej och snacka lite med. Ja plus Rolf och Marie...dom va ju faktiskt satta vid oss så annars vore väll faan =) Så här efteråt minns jag när jag ser bilderna men jag tro faan jag hade blackout där ett tag... *haha*...
Men ett kul bröllop va det, må lycka och solsken skina över Linda och Henrik!!
Puss på er!!!!

2 kommentarer:

Elina sa...

Så duktig du har varit att fixa så mycket. Jag vet precis hur du menar, att det kommer ikapp en efteråt, så där blir jag ibland på Halloween.

Vilken tur att vi båda ändå gillar att fixa med sånt där och leka lite värdinna. Jag tror vi båda gillar att folk omkring oss är glada, har roligt och trivs. :) Gissa om jag kommer att bli lite stirrig den dagen jag och luv väl ska ha bröllop!! 1. Det är kul att fixa fest. 2. Jag blir en riktig perfektionist när jag fixar fest. 3. Jag har svårt att dela ut uppgifter till andra.

:D

Kiwi sa...

Ja, jag kan tänka mig att hjälpa både dig och mig på ett bröllop kan bli en ren mardröm =) Vi få hjälpa varandra vi som vet hur vi själva är =)=)=) MAKTBEGÄÄÄÄR =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...