söndag, juli 26, 2009

4:de semesterdagen...

..... i stornäs vart det fotograferat så in åt hell*^&&%. Jag tänkte att man måste ju ta lite kort nu för imorrn kan det regna, plus att jag vill ha lite kort så man ser vad som händer allt efter åren. Vet att det är dom som läser min blogg som gillar att se alla uppdateringar som händer, inte bara här hemma i Björna.

Här ser vi min broder Eriks sommarstuga, den börjar allt efter tiden går att få form och färg. Jag är impad på hur duktig min kära bror kan va när han bara vill =) Nu är han ju liksom smått avslöjjad, tänk ba ... duktig ;) Den dära gråa färgen han har på huset tänkte vi först ha på denna kåk men näää....det blir röd kåk med vita knutar. Vi tjänar först mååååååånga tusenlappar plus att de blir snyggare att ha alla hus här röda efterssom det är en gård med ladugård, 2 hus, snickeri och lite annat ... ja tro det bli jääätte snyggt =)

Mammas Lupiner är fina som vanligt, dessa ska vi sätta på våran tomt också så fort vi förja få ordning här. Kan juh va bra att....ja....klippa gräset först som nu liksom växt i en månad utan klippning... *suck* ..... Men sen...ja sen, då faan ska det planteras =)
Erikarna står och filosoferar om huset står rakt eller lutar det, fast jag är med säker på att det är dom som står och lutar. Eller är det kanske hur stor fiskarna va, si så där 1 cm va ?!? ;)
Ska bli kul att se hur överdelen kommer se ut när dom är klara. Tänka sig att förut var det tänkt att jag skulle bo där uppe och Erik skulle ha nedervåningen. Jaoo....det skulle nog ha funkat men jag stjäl pappa och mammas sommarstuga istället =)
Kolla bara på primmadonnan, å då mena jag inte bilen denna gång utan huset. Riktigt snyggt ha det blivit, pappa och mamma vart nalta aktiv. Dock säger pappa att när han blir pensionär så kommer han flytta hit. Hmmm...vart faan ska jag då kicka han när jag vill va här...grrr......han få bo på övervåningen då =)
En till av mammas blomma...um...nu jag inte så bra på namn här men jag skulle kunna gissa att det kanske är en Lilja?? Jag ä såååååå usel på namn, glad jag vet va en smörblomma är =)


Karlssons kåken - kusin och granne i stornäs =)

Henke och Lindas sommarstuga, tusan va fin den är. Riktigt så där söt, gullig, inbjudande....tro jag tjuva den snart =) Få ba se till dom få toan klar först =) Nä men det börja bli riktigt fint, med blommer och altan och allt sånt. Kände när man va där på altan att tusan....nu vill jag hem till Björna och renovera =)
En vanlig mjölkkyl som bönderna bruka ha för att kyla mjölken förvandlades lätt till en öltunna. Man fyller den med vatten upp till nätet...lite högre till och med. Så lägg man ned alla burkar där i så kyls dom och är kalla som faan sen till kvällen. De va gött och kallt så in i hellvette, många som va nöjda måste jag säga...bland annat alla ungar =)
Karlssons rök som vi bruka låna ibland för att röka fisken, hoppas det blir lite rökt innan semestern ä slut ;)Jan och Linea är här och hällsar på...
Har ännu inte fått testa detta vidunder men ska tusan testa nästa vinter jag ä uppe. Nån som ser vad det är ?!? =) Jo, det ska jag säga.. det är en vinter fiske koja. Man drar den ut på isen och sätter sig i den så får man lä, man slipper kylan och kan sitta och fiska utan att frysa ihjäl sig =) Nu vet jag vissa tänker ja men faan äre kallt och man fryser far man hem men ni ska ha i åtanke att nu snacka vi om min familj/släkt. Finns en sak som inte storm, snö, regn, hagel, åska eller översvämning kan ta ifrån dom och det är fiske...man fiska i ur och skur =)
Farbror brors stuga på långt håll =)Ooooo, farbror bror i aktion. Smyga på han så man kan få ett jobb kort. Han ä pensionär nu så han tar dagen som den kommer. Lite vedklyvning, fiske, renovering och sånt =)Brores gästhus, snickarglädje och riktigt söt...Jaaooo, lite ved ha han ju klyvt =)
Efter vår lilla rundvandring börjades bröllopsbestyret ute på laisock som jag denna omgång inte ha tagit kort på. Men detta är bara del 1 för 4:de semesterdagen, ty alla kort fick inte platts =)
Hojts så länge...

2 kommentarer:

Elina sa...

Men gu sä schnyggt alla har fått till det uppe i Stornäs. Det var ju verkligen alldeles för länge sedan jag var där. Vad snyggt din mamma och pappa har gjort det! Mäh blommor och allt! Och både Henkes och Eriks hus. Supersnyggt! En applåd till alla!

SOFI - fotoblogg sa...

sv: Tack :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...