söndag, maj 03, 2009

Grillspett x2 =)

Igår lördag va en slitdag av dess like, hellskotta va vi höll på här hemma. Jag gav mig på altan golvet, tänkte liksom skura av det med högtrycks borsten (altan tvätt). Sedan efter det tänkte jag att jag skulle skura med möggel medel för att ta bort lite skit liksom. När jag började med altan tvätten såg jag hur hellvettes skillnad det gjorde. från att gå från ett grått, svart flammigt golv såg man helt plötsligt trä färg komma fram. Det vart mycket renare än va jag trodde att det skulle bli, för jag hade ju liksom inte skurat med möggel tvätt än så jag va mer än jätte nöjd. Meeeen, nu kommer vi till saken. För att få den riktigt rena stilen så fick man gå en meter per 10 minut typ. Det tog mig 8 timmar med maskin på bara HALVA altan så ni kan gissa jag va mer än trött. Sedan då efter det skulle de skuras och spolas av igen, men idag när vi såg hur rent det var så var det helt och klart värt det =) Det vart ett helt nytt golv, inge fler konstiga växter som växer på och det vart riktigt ljust.

Så idag tog vi fram oljan som vi skulle smeta in, til vår förvåning upptäcker vi att va faaaaan. 4 liter olja räckte till ungefär 1/10 del av altan, den söööööög in oljan så det ser lite underligt ut nu. En bit ä liksom mycket mörkare än den andra delen men men.....den får vi ta hand om senare...typ om 2-3 veckor. Ha mycket främmande på väg hit nu framöver så vi få se när vi kan tränga in allt =) Eller så kan jag sätta pappa på att olja in när han kommer....wohahahahahaha ;)
(skitigt golv)
Erik fick också testa på att köra maskinen, den vibrera nämligen så till slut kändes det som om man hade sockerdricka i händerna vilket inte va det skönaste måste jag medge. Vet också att det är inget bra men jag vet inte helt varför. Någe om vita blodkroppar tro jag men jag ä inte helt säkert. Jag vet att om man håller på med en slip maskin ska man inte stå med den för länge heller....vibrerar.

Vi satt och prata om det hela igår om att vi har hunnit i veckan saker som vi trodde skulle ta några veckor så vi ligger rätt bra i tidsplaneringen. Det ä bra att få sånna här små saker gjorda efterssom att i Augusti ha vi en hel vägg att fixa, å med lite otur så lär det väll regna hela den månaden =). Inte pessimist bara förnuftig=)

Erik och svärfar höll ju på med att sätta lövrensare på stuprörerna och då ha vi ett vatten utkast också som jag bett om. Men vi hade inte köpt någon tunna än så vi viste inte hur högt den skulle sitta. Då for dom två upp i laggorn och kolla efter några tunnor och kolla va bra, dom hitta en grön tunna. Denna tunna hade lock men Erik skar av den så nu ha jag en bra vattentunna helt gratis =) Gratis ä gott =) Å så fanns det en till tunna så skulle jag vilja skulle jag kunna få ha två, han va på ett givmilt humör igår svärfar =)
Hon som är bakom är bara där för syns skull...wohahahah =)



Funderat länge på vad man kna ha på grillen istället för bara kött. Jag älskar nämligen kött men ibland skulle man vilja ha någe annat på grillen. Plus att det ska vara skitsnabbt och enkelt för när man är klar ute så börja klockan bli mot 19-20 så man är hungrigare än Saatan själv. Därav uppfann jag denna underbart snabba och goda rätt.
Du tar chicken nuggets och sätter på ett spett. Gör en grill sås med smoky grillolja och sweet hot chili sås. Lägg på grillen och smeta över såsen, grilla runt 2 min på vardera sida sedan klart. Serveras här med potatisallad med mycke peppar...mmm....gött....sallad han jag icke fixa tyvärr. Va fööööör hungrig på att tänka grönt alls.
Idag vart det också grillat som det vart liksom hela veckan, men denna gång ett korv spett. Detta är också så enkelt att till och med en unge kan göra det. Plus att det är ett typ av spett du kan göra för vem som hellst, du sätter bara på den kryddleken du vill ha själv. Vi hade på detta spell falukorv, grillkorv och 2 sorters kryddkorv, sedan trä man bara varannan hela tiden. Se bara till att inte bitarna är för stora...det är godare om dom ä lite mindre.
Serverades också idag med potatissallad ... mmmm ... =)

Hojt!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...