onsdag, mars 31, 2010

Fräst Skinkpytt, Kiwi's Korvlåda och Riff Raff...

.... va dom stora färdigrätterna jag gjorde igår. Jag orka inte lägga ut bilderna igår, va helt dö så jag däckade framför tv med en massa bra serier och en kall påskmust =) Inte helt fel att avsluta kvällen på det viset heller =)

Igår fick jag besök vid mitt köksfönster igen, hon ha börjat knacka på fönster rutan vilket irriterar min katt myst som står å hackar tänder men roar mig =)
Hon verka förstå att det finns ett fönster i mellan katten och henne för hon bryr sig inte. Men jäddar går svärfar ut då sticker hon som en oljad blixt upp på våran vägg =)

Ja, förutom att småtitta på den söta lilla lurviga ekorren så ha jag gjort mat typ hela går dagen...
Slog på stort och gjorde tre rätter, höll på från klockan 10 på förmiddagen till 20 på kvällen =/ Men det vart gött, inga fel på dom rätterna heller =)

Fräst Skinkpytt!
  • Congnacsmedwurts
  • Salami korv
  • Vitlöks salami
  • Rökt skinka
  • Purjolök
  • Lök
  • Vitlök
  • Grädde
  • Mjölk
  • Champinjoner
  • Salt/peppar
  • Olivolja/Smör
Skiva korven i stänger, strimla purjolöken och löken. Skala också vitlöken för den ska pressas i...Fräs korven i stekpanna tillsammans med olivolja och smör. Vänd sedan över till en järngryta så du ha lite vidd att röra runt det hela i sedan....Fräs sedan pujolöken, löken och svampen tillsammans tills löken blir genomskinlig/glansig. Pressa i vitlöken och rör runt, vänd detta i järngrytan.Vänd i mjölk, grädde och kryddor. Sedan äre bara att koka upp och låt koka i 10 minuter så är det klart. Vände i lite persilja på slutet också...alltid gött att ha i =)Kokade pasta till denna rätt eftersom det ska va i sambons matlådor. Men sallad fungerar också mycket bra =)Kiwis Korvlåda!
Det vart någe cp fel på min kamera så jag fick ta ett gammalt kort för att visa vad som ingår i rätten. Dock ha jag modifiera den lite med lite andra kryddor å så...bild kan va miss visande =)
  • En stor burk Bullens varmkorv
  • Passerade tomater
  • Krossade tomater
  • Krossade tomater med vitlök
  • Tomatpurre
  • Vitlök
  • Champinjoner
  • Persilja
  • Vitlök & örter
  • Oregano
  • Salami korv /Congnacsmedwurts
  • Riven ost
Börja med att blanda allt som ha med tomater att göra och alla örter/kryddor. Koka upp och låt koka bara 2-4 minuter. Låt svalna och vänd upp i ugnsformar...... hacka varmkorven i 1cm tjocka bitar och vänd i tomatsås täckta ugnsformen. Hacka salami korven och lägg det över. Vänd också över champinjonerna och sist den rivna osten.Kör dom mitt i ugnen på 200 grader i 20 minuter, håll bara koll så man inte bränner osten.Till detta serverar jag ris, tycker den är godast så. Mycket god rätt och går suveränt att frysa ned.Riff Raff!
Denna måltid kom jag på igår.
Stod och kolla i kylskåpet va tusan man ha där i och så vart det till att testa. Jag vart själv väldigt impad hur god den var. Gräddig och god, så namnet sedan ...passande =)
  • Älkött (en färdigstekt stek som är skivad)
  • Ölkorv (den typ av kryddig ölkorv man köper på marknaden)
  • Bacon
  • Grädde
  • Cusin Bonjour (skogspanna)
  • Paprikor
  • Soya
  • Messmör
  • Persilja
Kött, jag skulle inte kunna leva utan kött. Kött och fläsk i olika former och kanter kan göra den värsta kock till en mästare om man bara våga testa lite =)Lägg älgkötts skivorna i botten på en ugnsäker form. Skiva korven och lägg dom ovanpå och så stek bacon och klipp den i bitar ovanpå allt. Vänd också över fettet från stekpannan....innehåller mycket smaker...Gör en sås av...
  • Messmör
  • Persilja
  • Grädde
  • Cusin Bonjour
  • Soya
Koka upp och red av med maizena, kan måste salta lite också. Se till å smaka av till du känner du fått en bra smak du gilla. Messmör ger en krämig smak och är väldigt effektivt till köttgrytor....Skopa upp såsen och vänd över köttet i ugnsformen, sedan in på 17 grader i minuter. Eftersom jag kom på denna rätt igår så ha jag inte hunnit testa annat än spagetti men det vart jätte gött. Kan tänka mig potatis kan va gött också med en härlig sallad till....MUMS!

Hojt!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...