lördag, mars 13, 2010

Vintern har sina sötma....

.... måste jag faktiskt erkänna när man imorse kom ned till köket och kolla ut genom fönstret så såg man denna söta lilla parvel. Vad jag har saknat dom små liven, dom är så söt och kolla på plus att dom håller skator och andra stora fåglar borta. Småfåglarna bruka få va där men kommer en stor fågel tar hon ett steg mot dom så flyger dom.
Nästan så man ser vad hon tänker...
"Fegskit, sitt kvar ska jag ge dig en fluffig rak höger!"
"Chiiiiiicken!!!!"
Om det är en hon vet väl dock inte jag men hon är tjurig och modig som bara den så det är en hon...min Norri !!
Hmm, jag verka en en förkärlek för N i namn på smådjur....kaninen vart Nanina och ekorren Norri ;) Kanske ska döpa om Myst till Nyst....um...nä, lät inte logiskt =)

Snabb som faan ä den att byta riktning måste jag säga. Fram till fönstret i ca: 2 sec å så matbordet å så tillbaks. Man ska va snabb om man ska hinna med vill jag påstå. Den översta bilden på Norri är från Eriks mobil telefon. Min kamera gatt juh ladda upp å sånt tjaffs så Norri va överallt, tro mina nötter som jag la ut är spetsade med någe starkare ;)
Vart en ute dag, eller ja... jag fick kuta in och ut hela tiden för att hålla koll på ugnen. Men solen värmde mitt ansikte så nu kliar det. Lajka va ute och lekte som vanligt, hon följde mig till brevlådan bland annat för att ta hem soplådan och hämta tidningen. Väl framme vare bara att böja sig ned och hålla fast hemme för här kom det 5 skotrar... hon ville jaga och jag ville köra. Skulle ha puttat av en å ba stulit den =)
Fie va också ute.... hon tog in veden till källaren och svärfar & Erik....



... ja dom va här. Håller på med svärfars extra ljus som han fick i julklapp av oss. Nu var det juh så pass varmt att man kunde hålla på med sånt ute, utan att frysa fingrarna av sig vill säga =)
Stiligt så, lill gumman vill ba ha sin boll. Man kan bara inte hålla sig från att busa lite med henne, hålla fast den å kasta den så hon mååååste hämta den. Glad jag fick ett bra kort när hon hoppa, sällan jag bruka hinna få sånt på kort... Brottning av Lajka, Fie och boll pågår för fulla muggar på skaren. Lajka verkar ha övertaget men Fie är tjurigare än satan själv....kanske snön och hennes tyngd kommer sätta stopp för henne. Lajka verkar flyta på snön men är i en annan viktklass än Fie så här blire tufft.....
.... men Lajka vann och Fie fick bita i den sura snön...*urk*... ;)


Yaaay, the winner....hon ut klassar alla tyngdklasser när det gäller om att brottas om hennes boll. För den är som sagt....HENNES ;)

Tog kort på våran gamla lykta som står vid infarten och gjorde fyra olika kort av den. Första är original, andra är old, tredje svart/vit och fjärde är negativ. Kul att se va olika korten kan bli av att retuschera en bild ;)
Inne satt en söt kisse Myst och sucka för inte hon fick vara ute. Dock vet jag att väl ute måste matte hålla i henne för det finns en hund ute. Stor och allmänt jobbig =)
Gjorde igår i ordning tre olika köttbitar som stått å dragit i marinad för att idag åka in i ugnen. Ska bli kul imorrn att testa vilken som är godast av dom tre....


  • Olivolja
  • Vitlöks salt
  • Cayennepeppar
  • Vitlök & örter
  • Paprika pulver
  • Basilika
  • Persilja


  • Olivolja
  • Soja
  • Piffi krydda


  • Oliv olja
  • Kött och Grill krydda
  • Paprika pulver
  • Peppar mix
  • Pommes krydda
Har gjort dom idag och dom luktade underbart gött. Lite annorlunda smaker men men...man ska testa ibland =)

Vart en smulpaj på äpplen, så förbannat god denna är som jag gör..... helt klart en av mina favvisar. Har inte receptet här vid datorn men jag ska ta upp den nästa gång. Grundreceptet fast så ha jag i lite havregryn, rör socker, kanel, potatismjöl och några kryddor....muuuums =) Ska äta denna ikväll, ska bara låta maten sjunka ned lite först ;)
Gjorde också banan muffins som jag dock inte ha nån bild på men dom vart också väldigt goda. Annorlunda smak, hade ingen kummin så det vart banan och kanel men tusan va gött de blev =)

Chicken nuggets till matdosan åt Erik, tänka sig jag stå och göra sånna här saker bara för att sen inte äta det själv utan frysa ned åt Erik...BLAH!! jag måste va världens underbaraste ;)
Kycklingklubbor stekta i ugn med....
  • margarin
  • soja
  • oliv olja
  • grillkrydda
  • vitlök & örter
  • vitpeppar
  • vatten
Sila sedan skyn och värm i en stekpanna och vänd i grädde. Då får ni en underbar sky som funkar verkligen till allt. Ska ha den till köttet imorrn ha jag tänkt...kommer funka perfekt. Jag har sallad till detta och funka gött. En vanlig annanas sallad, inge märkvärdigt precis men gött ändå =)
Nä, nu ska jag ta och Facebooka lite så fixa lite äppel paj med marsan sås, avundsjuk?!? ;)
Hojt!!!

3 kommentarer:

Elina sa...

Ekorre! Oo, sä gullig! Önskar att det fanns sånna här. Kanske finns när vi flyttar till hus, annars kanske jag kan inplantera några. =D

Låter tokgott med äppelpajen!

Kiwi sa...

Ja nå tyck ja vi ska inplantera några. Några söta små rackare som kan va utanför hos er =) Du få inte låna mina dock men du kan så andra byn's ekorrar...ursh, låt som andra sorteringen ;)

Ja äppel pajen vart väldigt god, lyckades till 100% denna gång. Försökte skicka en bit via nätet men tusan vart ba Error =) Antar ni få komma å smaka nån gång ;)

Kram!

Elina sa...

Jaha, så nu är USB-kontakten på din dator proppad med paj?:D

SV: Jadu, det beror på hur blommorna ser ut, men kanske du kan sätta små platta hjärtan på långa pinnar och skriva söta visdomsord på dom? Eller be någon svetsa ihop en liten ljushållare (en söt fingerborg?) med en lång metallstav och ha ett par fina ljus i olika höjd ovanför växten? Eller värmeljushållare för säkerhetens skull. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...