måndag, mars 29, 2010

Orientisk Curry Kyckling låda och Korvtroganoff...

... det är två av dom stor rätterna som gjordes idag. Det är nämligen dags att fylla frysen igen med härligheter så man bara ha att ta upp när man inte känner för att göra käk.

Hela denna vecka kommer vara en mat och bakvecka. Ska göra 4 rätter till som ska frysas in men också hade jag tänkt göra lite muffins och kanske ta mig ikast med ett bull bak. Jag är inte mycket för bull bak eftersom varje gång jag ska kavla bruka det sluta med att jag blir förbannad på degen och kastar den för ...ja....allt ä fel med den. Men jag ä sugen på riktiga hembakta bullar och rulltårta. Jag va duktig på dom förut, måste bli duktig igen =)

Varför i allsin dar ha hon tagit kort på kylen tänker ni ?!?. Jo, jag ville bara ta kort för att påpeka att så här se en full kyl ut. Jag fick tusan inte in den sista lådan jag ville få in för att ja, det va full.....överallt. Nu hare dock blivit lite mindre där inne så man kan kanske kasta in en ärta =)

Finns faktiskt en liten rolig lek på olika bloggar runt om där man ska ta kort på sin kyl och nämna 3 saker som ALLTID finns i sin kyl och som man inte klarar sig utan.... Mja, jag vill ha listan liiiiite längre för det va ett helvette att bara ta tre saker, men här kommer den....

  • Ägg (ett måste, äter varje morgon plus att jag måste ha ägg för att baka =)
  • Sweet Cili Sauce (denna goding kan jag inte leva utan)
  • Grädde/matlagningsgrädde (måste ha, använder det till all mat =)
Svårt att bara ta tre för mjölk, soya å grönt tar heller aldrig slut......

Korvtroganoff!
  • 3 ringar falukorv
  • 6 mindre lökar
  • 1 liter mjölk
  • 5 dl grädde
  • tomatpurre
  • passerade tomater
  • ketchup
  • olivolja/margarin
  • persilja
  • vitlöksalt
  • maizena
Bara hacka löken, hacka korven och bryn. Vänd över till en större gryta och vänd i resten, rör runt och koka upp på svag värme. Man kan med fördel ta bort mjölken och bara använda grädde....mums =)

Käkade potatis till denna rätt idag för jag va så sugen på potatis så jag höll på dö. Man ska ha ris helt klart men potatis eller sallad går också bra =)
Väldigt enkel rätt som man kan göra mycket av och frysa in.....

Orientalisk Curry Kyckling låda!

Fas 1:
  • kycklingfiler
  • smör
  • olivolja
  • paprika pulver
  • grill krydda
  • curry
  • svart peppar

Grilla i en långpanna på 175 grader i 30-50 minuter beroende på om dom är frysta eller tinade.Fas 2:
  • hackad kyckling (den du nyss gjorde men låt den kallna först)
  • paprikor (olika färger)
  • cashew nötter
  • Sambal Oelek
  • Mango chutney
  • grädde
  • curry
  • vitlöksalt
Bred ut hackade kycklingen,paprikan och nötterna i en långpanna. Vänd också i spadet som man fått av grillingen av kycklingen...Vispa grädden hårt, jag använder inte min elvisp för den kan konsten att spruta grädde överallt så jag använder min assistent istället. Funka lika bra och man slipper skvitter....Vänd grädde, sambal oelek, mango chuney, vitlöksalt och curry. Blanda väl till en jämna smet...... vänd över kycklingen som ett fint täcke och in i ugn på 225 grader i 15 minuter.Ta ur den ur ugnen och koka lite ris att ha till. Jag ha testat pasta och potatis till denna rätt men det funkar inte för mig. Sallad ha jag inte testat än men sallad fungerar till allt =)Lite färdiga lådor som jag ska frysa ned åt Erik, vissa låder syns inte i bild men dom är det bara kycklinglådan i... Bra måltid att ta fram och värma i en gryta och bara koka ris till.....

Så, nu ska jag se på nalta tv och hoppas att maten jag ska göra imorrn blir lika goda =)

Hojt!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...