torsdag, april 30, 2009

Valborgsmässoafton....

...ja, valborgsmässoafton för mig betyder inte allt för mycket. När man va yngre vare roligare, man sköt raketer, smällde smällare, träffa släktingar (speciellt kusin David som jag nästan alltid umgicks med i Stornäs). Man kollade på fulla kusiner och bröder som allmänt va dummare =) än vanligt. Men nur när man bor här så blir det inte riktigt samma sak, det liksom trappas ned. Antar att ha man själv haft barn så ha man säkert fira den annorlunda. Men nu äre ju bara jag å Erik så det blir rätt lungt, skönt, grillat, öl å lite sånt. Bruka ibland bjuda svärfar på middag på valborg men inte i år. Sakna lite faktiskt att ha en stor brasa att kolla på men med tanke på att det är snus torrt i marken gör man nog bäst i att inte tända någe alls. Om inte möjligen grillen =)

Idag har vi haft liksom fullt upp sedan Erik kom hem från jobbet, va väll inte tänkt vi skulle göra så mycke men de va liksom fint väder och man ville va ute. Börja med jag kolla på mina sorgsna blomkrukor som liksom allmänt skrek *DUMMA DUMMA - DU DÖDA OSS* så när Erik kom hem vart det iväg till Björna och köpa några blommor.

Så fort vi kom hem vart det att bära fram alla krukor som vi hade i källaren. Utemöblerna kom också fram men dom är inte burna på altan än. Jag ska nämligen olja in altan och hade inte sån stor lust att ha stora möbler ivägen liksom =)
Väl framme med alla krukor va det dags
att sätta mina fina Penséer, både röd-gul-vit-lila-blå. Så jag tror det kommer att bli mycket fint när det liksom börja
växa ännu mer. Dock i dessa krukor blir det bara Penséer, jag ska väll få mig till en handelsträdgård senare för jag ska ha

tag i bland annat en utomhus kaktus och lite andra blommor. Men det är ju kul att få lite fina fäger nu när man känner hur solen värmer och snart all is är borta =)


Det vart också två begonior, jag tycker dom är mycket vackra blommor som man med förkärlek kan ha ute under sommaren. Ska sätta mina lökar nu i mitten på Maj. Jag vill kunna ha ute dom krukorna hela tiden och det inte ska va nån risk för frost eller dyligt. Dom krukorna ä nämligen tyngre än saaaatan själv, inget man tar under armen och går med =)

Kollade också igenom mina små gubbar som jag bruka ha på bordet ute, det märks att dom varit med några år nu för vissa börja bli bleka. Men dom ä lika fina ändå....
5 Stycken ytter krukor typ, jag gatt kolla vilken storlek på krukan som skulle passa i dom. Jag ha en hög till med tomtar men det är bara dessa som ska ha blommor i sig =)

Mmmm, grillade go karre å smarrigt vart de. när man ha nygrillat är liksom köttet som finast. Det är gyllende bruna och saftiga, man ser hur dom liksom svettas...mmmm....
Erik njuter av en vilostund nu medans jag grillar. han har städat hela källaren idag. Sopat och gjort fint, vart som en helt anna källare. Vi ha kunnat börja göra några småsaker där nere nu när det liksom är tätt runt grunden så man inte behöver oroa sig att det ska komma in vatten.Ja, jag få bära in alla blommor några dagar för kvällarna kan konsten att bli kalla här. Men de gör inget...de ä ju fint att ha dom inne också =) Få ba hoppas mina katter ge faan i dom och inte tänker använda dom som katt låda typ =) Nä, glad Valborg på er alla, nu ska jag se tv =)

Hojt!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...