torsdag, september 12, 2013

Snart jul ? =)

Det finns verkligen inget mysigare än att låta köket fyllas med julens alla dofter. Dofter av nybakat, glögg och den goda maten. 
Utomhus faller mörkret fort, gräset är blött och lite frostbitet och man klär på sig ordentligt för att inte frysa. Luften är klar och ren, man känner att snön är snart på gång (än fast jag minst får vänta i 2 månader till, men önska kan man juh) Varje år kommer de vita guldet som vi alla älskar , nyfiket undrar man när....
Åka häst med släde har man aldrig gjort men vist tusan ser det mysigt ut, kanske man får gulla med Marre lite å se om man inte kan fixa något kul =)

Funderat lite på hur julen va förut, innan bil och sånt kom  till så att man hade bara häst att släde att tillgodo se sig själv. Julen måste vart magisk då men på ett annat typ av sätt.....


Så här års bakar alla, även dom som aldrig annars bakar. Man kommer in i en julstämning och vill att på julafton hembakat ska finnas. Samma sak med maten, vi pysslar och donar med maten. Viss del köper man men vissa saker bara måste man ha som är hemmagjorda. För mig är det verkligen smågrisar och revbensspjäll men i år ska jag testa på lax, inlagd sill och Jansons. Har en känsla av att alla tre kommer större delen bara jag äta för ingen här är jätte fisk sugen =)

En stor nakdel med jul är att många stressar och känner press på sig, jag ha inte en enda jul känt så för jag börjar att byta gardiner och baka i slutet av November. Och julklappar börja jag köpa nu, all för att det inte ska bli så himla dyrt sedan i December och för man ska inte känna den där stressen. Jul är den enda högtiden som jag verkligen firar, den betyder mycket för mig. Inte julklapparna man få utan alt runt omkring, dofterna, färgerna, gemenskapen, mysigheten.... 
Om man börja planera nu vad man ska köpa till folk, vad som ska bakas och när. Skriv upp i en kalender och följ den ska du se julen flyter så mycket bättre. Ska bli kul nu när detta blir Leos första jul, hur kommer han reagera och kommer han gilla tomten ? =) Julklappar i år till han blir färgratt papper och snören ;) Har en känsla att vad man än ger så är det pappret som är den bästa julklappen någonsin  =P

Ooooo, på tal om baka....mmm...håller på kolla upp olika recept vad man ska baka å jag är så glad att nu är frysen nära så man kan baka å frysa ned direkt. Å ta upp när man vill!!! Blir ändring på vad det blir bakat också för jag ser vissa saker som aldrig går åt å så vissa som gick åt direkt. Ingen här är juh kak monster så jag få göra enkla satser, det kommer räcka långt =)


I år vet vi dock inte vart vi kommer att fira =( 
För vi va förra året hos mamma och pappa i Stornäs, men då i år så kommer hela familjen att träffas i Nysele å då BRUKAR jag också va där. Men jag vill juh också vad med dom här, mena det blir min första jul med Pelles familj, han var juh med min familj förra året så borde inte va mer än rätt att vi är här nu i år då. Men det skulle innebära att vi kommer missa familjen i Nysele.....BLÄ, hata att välja ibland....
Blir juh Leos första jul också så jag få tänka lite extra!!!
Än hur det blir så kommer vi komma upp helgen före för att fira pappas födelsedag och dela julklappar med alla nötter.

ÅÅÅÅÅÅÅ, julsugen jag är.....eller ja, inte just själva julen utan allt före. Jag vill baka, göra julmaten, pyssla, rimmar, köpa julklappar, slå in massa paket, fundera och tänka.....PYSSLA!
Aja, snart äre jul!!! =)

Hojt!

2 kommentarer:

Elina sa...

Arrggh!! PYSSLA!! Huvva, saknar så mycket att kunna pyssla!

Kiwi sa...

Förstår dig helt klart =) Man ha liksom inte den friheten längre, när han gnäller och allmänt andas (inte sover) så äre han som gäller. Dock ha jag tack gode gud Pelle som ställer upp på kväller å helgerna så jag hinner med både bakning å lite pyssel =) Va inne på WOW idag för första gången på några månader.....ÄR SÅÅÅÅÅÅÅ spel sugen...*yber suck!!! PÖSS bruden =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...