torsdag, november 12, 2009

Älgkött..

... är gött än hur man gör det. helstek, hackad, skivad ja allt ä gött om man bara har tålamod liksom.
Jag bestämde mig i Måndags för att jag måste göra någe gött påälgkött så jag tog fram två bitar älgkött. En bit med ben och en större stek. Lade dom i varsin påse och vände i lite olika kryddor, på denna stek med ben vände jag i ...
Flertal vitlöks klyftor
BBQ Oil Vitlök
Soya
Oyster Sauce
Oregano
Timjan
Basilika
Vitpekkar
Salt
Olivolja

Bara att gegga runt i påsen så det hamnar överallt på steken. Sedan på Tisdagen så tog man fram den, doftade såååå juvligt...mmmm...
Stekte dom sedan i margarin på het värme bara nån sekund för att täppa till porerna så den ska bli saftig...
Lade dom sedan i ugnsformar med geggan från påsarna och massa margarin. På med vatten också så det täcker ungefär hälften av steken.

Efter ca: 3 timmar eller tills termometern visar 70grader var dom båda klara. Å man känner den rökiga doften blandat med vitlök. Dofta så ljuvligt......
Den stora steken lade jag i en låda med padet och fick vila tills dagen efter då jag skar upp den i skivor och vände silad sky över och så frös jag in det. Perfekkt att ta fram en brådd dag....
Steken med ban vart...defekt men ändå god. Det kvittar hur den ser ut för den ska ändå kapas ned i bitar. Ta bort ben och alla sidor......
Sila skyn och koka upp, vänd i matlagningsgrädde och red av. Vänd sedan ned minimorötter och låt småkoka bara någon minut.

Till detta käkade jag hemmagjord potatismos, vart mycket gött. Fryste ned några matlåder och hoppas det ska funka för Erik i matsäcken och att det inte ska bara bli vatten av moset så han få en soppa liksom... =)
Hojt!!!

1 kommentar:

Marre sa...

ÅÅhh... Jag vill äta hos er! :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...