lördag, oktober 17, 2009

Fin höstdag....

.... har det verkligen vart hela dagen idag. Blåst lite granna men inte så det ha stört så mycket. Det lugnade ned sig nu på kvällen och vart riktigt fint ute, därav denna fina bild men man ha en skrutt kamera så det är lite svårt att få så fina bilder som man vill. Men vackert va det i alla fall...
Det börja bli så svart ute nu så man kan faan slå ihjäl sig.... Skulle gå ned till källaren för att lägga på ved och va faan...tro jag hitta alla klossar, alla grenar...hela ställningen på vägen ned. Men jag fick testa att jag höll ihop i alla fall =)
Idag ha det annars vart städa, skura, damma, tvätta och allt sånt. Jag skulle tagit och målat vitt idag men det blir imorrn istället....måste väll ha en dag emellan mina målningar i alla fall så mina lungor får avlufta sig =)
Det va som sagt svart ute när jag tog bilderna....men kan du gissa vad och vart detta är?? =)
Maten idag vart Kassler i ugn med en liten kalvfondsröra och så potatisgratäng till detta. Potatisgratäng tänker ni...igen...hallå!?! Jo jag vet men va tusan, gjorde sådan stor sats att jag måste äta den några dar för att äta upp. Godast till detta är kroketter eller helt enkelt potatisar...

  • Kassler i lite grövre skivor
  • Hackat purjolök
  • Kantareller eller champinjoner i skovor
  • Citronsaft
  • Kalvfond
  • Peppar
  • Paprikapullver
  • Margarin/olja
  • Mjöl
  • Mjölk
Skiva kasslern i skivor och lägg i ugnsform. Hacka purjon och skiva svampen....

Fräs purjon, svampen och paprikapullvret i margarin. Vänd över mjölet och späd med mjölk, koka upp i fem minuter och smaka av med kalvfond, citron och peppar. Salt behövs inte efterssom kasslern i sig är salt. Vänd detta över kasslern och in i ugnen i 20 minuter på 200 grader.

När den är klar ser den oftast ut så här =)
Kassler och poatisgratäng!!! Mums...men som sagt, kroketter är mycket smarrigare. Å så färskpressad citron över, inte mycket utan bara nån droppe =)

Nä, nu lite spela på facebook och så fixa lite med julönskelistorna som ska göras klara.

Hojt!

3 kommentarer:

Elina sa...

Hmm, det första jag tänkte på att det såg ut som är en lång rakträcka med ett fackeltåg sedd från långt ovan. Men jag tänkte att eftersom du inte har tillgång till någon helikopter så var det kanske inte så troligt.

Men kan det vara en ljusslinga? Kanske längs någon husknut, eller så?

Kiwi sa...

Än fast ett fackeltåg hade vart coolt så vare dock bara en ljusslinga ;) Den händer efter altan....den har dessutom eget liv, det lyser när den vill =)

Kiwi sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...