onsdag, oktober 07, 2009

Bygge, bygge och lite mera bygge...

Ja, vi hade tur med vädret idag, det börja storma igår på kvällen så jag va rädd att oväder skulle komma in men vi klara oss.

<--- Kort från igår, jag va som bara ute för att elda i pannan men svärfar va och jobbade på väggen. Isolera och satte papp plus att han satte upp underbräderna. Han trodde dock att underbräderna va slut så han tog kväll men han glömde titta uppe på ladugårdsvinden, där ligger 12 bräder målade och klar att sättas upp...

Allt eftersom dom bräd fodra så ser man mer och mer hur det kommer se ut. Jag känner mig riktigt glad utav att vi valde röd färg och att dumma fula underväggen försvinner. Vårat hus såg mer ut som en ladugår förut med betong väggar... urk!!!
Vi kollade också färgpriserna och vi sparar 10-15 tusen per vägg....det är inte illa måste jag säga. Ni kanske tro jag räkna fel men det ha vi inte gjort, det går braaaaa mycket färg på dessa väggar när du ska grunda en runda, sedan måla en runda...så sätta upp och måla en runda till. Det måste jag säga drar fort i börsen, de där 10-15 tusen kan vi slösa på vardagsrummet istället. Med en ny platt tv, soffa och fåtöljer =)
Det är lite hoppning på väggen men det lägger jag mig inte i...han vet säkert vad han gör =) Min svärfar alltså....snickarnas snickare =)
Igår vare dessutom så vindstilla så man såg att det vaka på bulltänna.

Idag vart det inne jobb, jag fick sista fönstret i måndags så nu satte vi igång med insidan. Svärfar börja kapa upp en öppning i väggen, jag försöker hålla mig ur vägen men ändå göra någe vettigt. Jag satte fast handtaget på balkongdörren till att börja med, hjälpte till att få ut ramen där gamla fönstret satt i. Hjälpte till att sätta fast dörren, karmen, fönstret och flytta ställningen men det kommer sedan =)
Mjaaaa, här ser vi karmen på det gamla fönstret...där i hörnet ser ni det är svart. Jag tryckte med finget och kom igenom karmen...*garv*....
Stack ut huvudet genom fönsteröppningen och tog ett kort, rätt fin utsikt ha man allt =)
Det rasa naaaalta sågspån, sammanlagt fick vi ihop 5 sopsäckar med sågspån. När väggarna är klar ska vi bära upp sågspånet och fylla på tredjevinden. Jag kan förstå varför det ha dragit från väggarna. Vi ha en tunn tunn platta som tapeten sitter på, sedan tunn trä som ä spikat ihop, tunna reglar å så sågspån på halva väggen. Så en tunn gammal papp som ha lite isolering tillsammans å så bräder på det. Det vi tilläggsisolera nu är snäppet smalare än hela jädra väggen i sig men int äre mycke. Tro han spara ned på bräderna han som byggde denna del, desto smalare desto bättre.
Efter lite bök med ställningsflyttande å dyligt så fick vi dörren och ena fönstret på platts. Fönstret är ju lite mindre än panorama fönstret så imorrn ska vi bygga igen det hålet. Elementet är lite långt jag vet, men det ska inte va kvar, vi ska ha golv värme =)
Bredvid det gamla panorama fönstet ska det andra fönstret in, ska bli så kul att de hur det se ut när vi får upp skiljeväggen också =)
Ja, jag nöjd efter dagens arbete. Det kliar på hela mig men då vet man att man gjort någe va =)
Hojt!

1 kommentar:

Elina sa...

Asså, jag är inte ens hos er, men jag tycker att det är skitspännande att se hur det blir! :D Vad kul med byggprojekt! Längtar tills vi också har hus. Iofs har Tommy börja luta åt lägenhet istället, men vi får se. ;)

Jag tänkte på en grej, du som är så känslig mot mögel, är det bra att återanvända det där gamla spånet? Gud vet vad mycket otäckt mys det finns i det. Säkert har det väl legat där ett tag..?

Kram!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...