torsdag, oktober 15, 2009

Chili kyckling och renovering =)

Gu så skönt det ha var ute idag, det ha nästan inte blåst någe alls och solen värmt med sina strålar. Kändes mer som en vårdag än höst dag dock så ligger löven bruna på marken så man blir åter påmind.
De va upp tidigt idag och fika, sitta vid datorn och vakna till och sedan ned till pannan och jobba lite med bräderna och få igång pannan. Svärfar var också uta och skulle precis till att spika, gick igenom lite saker vi skulle göra idag som va lite brått å kolla hur många underbräder som va torra som han kunde sätta upp....

Plus att vi stod och blev förbannade på alla fåglar som har plockat isolering från väggen. Dom letar verkligen sig in i alla jävla hål dom bara kan hitta och plocka all isolering dom bara kan komma åt. Men dom jä¤&%%%&% spiller också på marken så det fanns inget gräs, det var fövandlat till en gående isoleringsmatta....grrrr....

Målingen i källaren körs för fulla muggar...man kan säga att jag bygger på höjden, börja bli svårt att nå så jag få stå på kloss ett tag =) Dom färdigmålade fick ligga på golvet och skämmas .... ta sån jäddra platts så jag kan knappt röra mig ibland =/
Lajka höll oss sällskap, eller ja... hon skällde för det mesta ut bollen. Fasiken vilken huvudvärk den där bollen ska ha =)

Nja, det ä inte snö ni se på bilden....det är sågspånsdamm som virvlar up när Fie kör bandsågen. Hon ska kapa ut mina knecktar som måste bli klara så jag kan måla dom och så svärfar kan sätta upp dom och få beställa plåten vi ska ha. Jag rita ut en mall som hon sedan fick kapa ut och använda som mall för att få ut flera.... Kul att veta det som kommer upp på huset ha man stått å ritat själv =)
Kolla på denna gamla goding, ha ni sett en sånt fint praktexemplar av en bandsåg?? Jag vet den ä väll kanske inte den nyaste på stan men hallå.....den ha mer rävar bakom örat än svärfar.... å då vill det säga mycket =)
När man stod brevid den kände man hur det vibrera i golvet och det lät mysigt, så där gammalt. Inte dom dära skällande, gnissel plåt ljuden som kommer från alla nya maskiner utan ett gammal, dovt ljud som gav mig en känsla av gammal fiskarbåt...två taktare...poff...poff...poff.... Kändes som man vred tillbaka tiden nalta =)

Hela huset ge mig en känsla av att man vridit tillbaks tiden...gamla jobbarbänkar som är hemma gjorda. Sågspån överallt och gammla saker vartän man vred på huvudet....så underbart härligt.
Jag å anda sidan fick gå ut från huset där Fie står å kapar för jag kände mig smått överflödig. Istället så satte jag ut mina granar och lite sådana saker. Ok, nu måste jag förklara mig här...alltså, nej...det är inte jul än men ha ni försökt få ned en plastgran med spetts ned i en STEN FRUSEN JORD????? kunde väll tänka mig det va.
Förra året stod jag å Fie i ett flertal timmar i snö med en massa minusgrader och skulle få ned dessa saker i jorden. Satte dom då i lådan men för att få ned dom fick man anväda hammare, kniv, skruvmejsel och en hög till. Så, i år satte jag ut dom tidigare plus att jag satt dom i den blåa krukan som man kan ställa ovanpå mina lådor där jag ha jordhubbar och rabarber. Förra året snöa det så mycket att mina granar försvann under snön ....vill inte att det ska hända igen så nu tusan fåre snöa..... =)
Kan hända jag ställer ned dom till det kommer mer snö men vi få se...
Knecktarna är utkapade så nu äre bara att slipa och måla dom.... Nanina håller mig sällskap =)
Eller, ja...busar runt runt och ser nyfiken ut i alla fall.... =)
Tvättstugan vart målarum...
Kneckterna och fönsterna målade...

Kycklingbitar stekta i chili röra a'la Kiwi med en krämig och stark potatisgratäng. Sojja till kycklingen vart suvve och hela rätten får en klar femma. Dock är denna rätt inget för den klene =)
Nu ska jag vila fötterna, imorrn blir det måla och lite mera doning... =)
Hojt!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...