tisdag, juli 26, 2011

Kanel Bullar....

.... i stora lass. Gjorde en satts på 1,5 liter mjölk, tänkte att ska jag göra ska jag faan göra mycke =) 


<---- assistenten min fick jobba idag, mycket tacksam för jag har den =)


Första gången jag gör bullar, man hört folk som tycker det är så svårt för dom blir små, hård, osmaklig, bränd, degig så det är inte underligt att man vart lite misstänksam till att baka dom. 
Men jag måste säga inte tyckte jag att det var speciellt svårt. Dom vart rätt stora, fluffiga...inte alls hårda eller brända. Jag vart riktigt nöjd med dagens skörd av kanel bullar. Fundera på att nästa gång kanske göra någon typ av fylld bulle....typ blåbär smet eller dyligt...




Receptet på Kanel bullar som jag följde var som följande....

  • 50g jäst
  • 125g margarin
  • 5 dl mjölk
  • 1 1/2 dl socker
  • 1/2 tsk salt
  • 14-15 dl mjöl
Fyllning:
  • 75g rumsvarmt margarin
  • 3/4 dl socker
  • 1-2 msk kanel (men jag använde typ 4-6 msk ;)
Till pensling:
  • ägg
  • pärlsocker
Sen gör du som du gör vanliga kanel bullar, smula sönder jästen i en bunke. Värm margarin och mjölk till 37 grader, vänd över gästen och rör om tills jästen upplöst. Vänd i salt, socker och 14 dl mjöl. Arbeta ihop till en smidig deg, strö lite mjöl ovanpå degen och täck med en handduk. Låt stå i 20 minuter. Rör ihop fyllningen utom kanelen, jag använde mig av matberedaren för att få den jämn och fin.


Nä degen jäst 20 minuter, vänd ut på en mjölat bord och dela degen i 2 delar. Se till att inte arbeta degen för mycket utan behåll lite luft i den...



... kavla ut degen ungefär tills den är 1/2cm tjock och bred ut smörkrämen....



 ... strö på kanel så mycket du vill ha...jag hade på rätt mycke för jag gilla kanel smaken ;)
  

... rulla ihop till en rulle...


.... skär 20 bitar av degen med en degskrapa....



... lägg sedan bullarna i sina formar och låt stå 30 minuter ....



... värm ugnen till 250 grader, pensla bullarna med upp vispat ägg och strö över lite pärlsocker....



.. bullarna ska vara i ugnen 5-7 minuter beroende på hur varm ugn du har. Jag hade dom 5,30 minuter mitt i ugnen. Under tiden kan man kolla sig runt och konstatera jag ha en bullvakt ;)



Tog dock inte länge fråns min bull vakt vaknade och börja jaga fluga....här i full jakt...



Fina perfekta kanel bullar, färdiga att ätas med ett glas kall mjölk till =)




Det vart som sagt en hög idag, mycket nöjd över arbetet som gjordes idag....fundera vad man ska ge sig i kast med nu då...hmm..... nåja, nu vila ryggen och spela lite WoW ;)


Hojt!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...