onsdag, december 01, 2010

Mycke bak..

.... hela veckan, jag skulle bara behöva införskaffa en ny frys som jag kunde fylla. Det är roligt att baka men jag skulle behöva fler att "fylla" så jag slipper frysa ned allt. Det finns nämligen ett golv i Svärfars mage också så jag kan inte fylla mer än fullt ;)

Gud så skönt det är att ha min nya fina bakmaskin också, den gör verkligen grov görat för mig. Å så slipper man stå med elvispen så fort man ska vispa special godis som kan ta upp mot 60-120 minuter. Det blir allmänt trist att stå med en visp så länge vill jag påstå. Det var en mycket bra födelsedags present jag fick i år....inget kan nog toppa den skulle jag tro. Det verka vart mitt år hela året för jag fick juh också en ny digital kamera som funka ba gött, me love !!!
Har inte testar juice pressen än men den funkar säkert gött, ska testa den här nån dag men måste köpa lite apelsiner först. Det bruka juh bli bra apelsiner närmre jul så jag får väll passa på då....

Barnkakor  vart först på tapeten igår, att äta dom nybakade och känna hur dom smälter i munnen är faan sagolikt. Det är få kakor som kan ge en så tillfredsställelse som den kan...men dom måste vara nybakta för frysta förlorar dom lite av charmen tyvärr.




 Gjorde en jätte satts så det vart runt 150 stycken, dom försvinner kan jag lova. Många magar man kan fylla ;)


Fie kom och hjälpte mig baka både igår och idag så jag satte henne i sånt där fint göra.. Hon fick sitta och skala mandel för mandelmusslor so jag va på väg att göra. Jag är alltid glad när jag slipper göra det jobbet =)



Mandelmusslor, det är verkligen någe jag inte gör varje år. Förra gången jag gjorde dom var nog 7 år sen om jag inte minns helt fel. Dessa små bakverk är så skön att göra i förhand och frysa in så kan man ta upp när man får främmande, vispa grädde och blanda i lite sylt. Fyll musslorna och toppa med nån frukt, perfekt och proffsigt =)


Det mindre roliga att göra med dessa är när man ska tippa upp dom och hoppas att dom ska släppa. Men jag ha kommit på ett suveränt sätt så dom släpper lätt och de går aldrig sönder =)

Chokladrutor, ett gammalt uppfunnit recept av jag och Elina långt tillbaks i tiden när jag bodde hemma hos mor och far. Vet inte hur vi kom på detta men så komplicerat är det inte, dock mycket gott. Man behöver ingen godis om man käkar detta, du får i dig ditt årliga socker behov och fett behov på en godis =)



Lade till en sak som vi inte bruka ha med i receptet.....salta jordnötter och så lite mörk choklad. Känns nästan som snickers när man tog en tugga. Roliga är också när man ska kladda ut det hela....man använder händerna och platta ut det hela till en fiiiin kaka ;)



En liten gotte tallrik med Kokostoppar, Cookis, Mandel musslor och so chokladrutor. Tog som ingen bild på choklad rutorna för...ja....jag han frysa in dom utan att tänka efter så det är bara här du kan se dom =)
Så det var igår, nu till dagens skörd....


Finska pinnar, en kaka jag älska att avsky! På någe sätt säger recept jävlet att RULLA UT....vadå rulla....ha ni någonsin prövat rulla en smuldeg???? Jag mätte PRECIS som det står men jag får en smuldeg av det hela och det påstår dom att man ska kunna rulla.....vilka nötter!!! Det tog mig 2 timar att göra dessa men tillslut van jag över dom. 



Men så här efter allt är jag glad jag gjorde dom, det känns som dom hör hemma på julbordet. Jag bruka inte köpa dom för dom är så torra men mina vart perfekta. Sista gången jag gjorde dessa trodde jag tusan i mig va när jag bodde hemma hos mor och far. Hade samma problem då så jag antar jag gav upp =)


Pistagepinnar, en helt ny kaka för mig att göra. Gick hur lätt som helst att göra och inte tog det lång tid heller. Jag ha faktiskt inte smakat på den men Fie ha och det enda hon sa va en annorlunda smak =) Hur man ska ta det vette faan ...hahaha.....jag får väll höra vad svärfar tyckte om dom ;)



Jag rullade ut pinnarna och plattade till dom medans Fie äggade in dom och kastade lite nöt hack på. Tillsammans fixade vi runt 80 Pistagepinnar....not bad =)




 I got bord!!!!! Kände för att göra någe roligt så när jag hade lite deg kvar skrev jag God Jul ! Ja va kan man säga, mamma ha alltid sagt man ska inte leka med maten men nu kunde jag inte hålla mig =)




Dom ser då goda ut där dom ligger, men dock så tro man hela tiden att det ska va någe med choklad men icke. Det va väll det som fick Fie att säga det liksom smakade annorlunda ;)



Vist ser dom goda ut? Passa väll bra till ett julbord...=)

Nä, nu ska jag faan ta det lugnt å skönt. Imorrn blire lite mer bakning och så en sväng över till vovvarna. Jag ha inte sett dom på två dar nu....saknar dom juuuh .....

Hojt!

2 kommentarer:

Elina sa...

Å, barnkakor! Mums!! Vad sugen jag blir. =)

Inger sa...

Att du orkar!! Du borde plugga till konditor eller bagare!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...