onsdag, december 01, 2010

Baknings vecka....

...är nu inledd och här bakas det för fulla muggar. Har minskat utbudet kakor i år mot för förra året. Tror det va upp mot 30 st olika kaksorter förra året men i år är det bara 15, plus nån jul chocklad och knäck. Tänkte försöka mig polkagris knäck, sägs ska va god....lär vi väll märka =)

Varje år står jag och funderar va tusan man ska börja med att baka, när man ha så många sorter. Vilken vill man göra bort först, ska man gå ut hårt och avsluta lite lugnt eller ska man mjuk starta och börja med någe som man kan som liksom inte kan gå fel. Bestämde att jag skulle börja med Cookis, dom kan man mixa och trixa med som man vill utan att dom blir fel, dessutom en av Erik favoriter så det är bäst att göra den när man har allt material hemma =) Vet inte hur jag räknade men 2,5kg choklad skulle jag göra av med men efter en nogran koll på mina recept så antar jag att jag va nalta trött när jag skrev vad jag skulle ha. Räcker långt med 1kg men jag kan säkert hitta på någe kul med resten =)

Cookis som ni ser här kan man variera med olika fyllningar. Grund receptet är margarin, ägg, mjöl, socker, kanel, bakpulver och så vänder jag i hackad mörk choklad och hackade salta jordnötter. Men vill man såg kan man vända i hackad nonstop och kanske andra nötter. Det blir liiiika gött ....






Cookis bruka vare en av dom första att åka, även Svärfar och Fie gillar dom. Men även också Eriks jobbarkompisar ha jag fått en vink om ;)

NannaImoBars är verkligen en av Eriks stora favoriter. Jag tycker den är alldeles för söt men han älska den. Varav den får fortfarande vara kvar på min jul bakningslista =)




Kokostoppar, saftiga goda kokostoppar passar utmärkt på jul. Den är inte så söt så man uääääääk och den är inte så stor så man bara orkar den och inget mer plus att bara är så god...mums =)





Funderade om jag skulle doppa topparna eller botten i choklad men jag orka inte. Frös in dom som dom va, men jag kan ju alltid doppa dom i choklad just innan man serverar dom. 
Tar föresten upp hela köket och matsalen nu när man bakar, känns som jag vill bygga ut mitt kök med några 10 tal bänkar till så man ha mer man kan ställa på. Än vart jag ställer så känns det i vägen....måste bygga om =)

16 dar gamla






Herr Morris som jag spelade in en film med...han är ofta med på bild ;)



Bamse...Björne...kärt barn ha många namn. Han är den största av valparna och den lugnaste, han går runt runt och bara och myser så där som just han gör. Gosigaste i värden, den lättaste också att ta upp för han är längst fram å nyfiken =)


Bamse bus...




Lajka va inte så ivrig att ligga i sängen när husse och matte satt vid matbordet. Så jag agerade bråkis, busis och mamma för dom små ;)
Men det va i måndags det, kanske man skulle lägga in ett inlägg för idag också .....hmm.... =)


Hojt!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...