söndag, februari 21, 2010

Till minne av och helgen....

R.I.P

Tippex

2000-2010

Våran kära lilla kisse katt Tippex avled i Lördags morgon. Vi hade bestämt sedan tidigare att vi skulle behöva ta bort henne. Hon har varit sjuk under en längre tid och nu den sista veckan hade hon svårt att gå, fick nästan inte i sig mat och sov ungefär 95% av all tid. Hon mådde verkligen inte bra och det var något vi gatt göra. Tippex adoptera vi från Åsele för många år sedan av en kvinna som tagit hand om katter från en man som hade 52 katter. Djurskyddet hade vart där för att splittra mannen och katterna, många behövde hem. Vi såg annonsen och sa direkt ja, sötare kisse får man söka efter. Hon har lämnat spår i våra hjärtan och många lyckliga roliga minnen =)
Kommer alltid sakna henne men jag vet hon har det bättre nu.....

Mina tankar går till henne!


... förutom att i helgen ha sörgt tippex så ha vi satt oss själva i göra. Tagit in en massa ved och staplat. Var också inne och fixa lite saker, det var en massa små saker som skulle plockas och donas med. Som vanligt kan man konsten att spara på sig en massa saker som skall göras för man tänker att ja men det hinner man sedan. Men tusan ta den där sedan för den är aldrig där och hjälper till utan låter det bara ligga...grrr....slå den.

Det ha blåst som faan här hemma men det är inte nu idag på eftermiddagen som det börja komma snö. Verkar som det avtagit nu på kvällen, ha varken snö eller blåst. Men det låter kul när det blåser för stosen våran gör en massa konstiga ljud så man tror någon är på väg in via skorstenen =)
Lördag och söndag ha vi ätit som frukost bacon, äggröra, keso, ost och så idag gurka =) Det mättar på ett sätta att du bli inte spy kräkes mätt utan så där så du känner dig bekväm. Å så ä man mätt typ hela dagen....
Middag igår vart köttfärspuckar med lite tvist. Jag följde
Tinaz recept men ändrade lite som vanligt. Vi gilla mera kryddor så det vart lite mera av det goda.... salt, peppar, kalvfond, lök, grillkrydda och lite annat smått och gott. Men den va kul att göra, kul att leka lite med =)

Till köttfärspuckarna käkade vi potatisgratäng och gurka. För extra sälta vart det en soja blandning som funka gött till kött....


Idag vart det Fyll Kyckling kuvert, jag vart nämligen sugen på kyckling filéer Ville inte göra samma sak som jag bruka göra utan börja skära i den och sedan vart det fina fickor i den liksom. Erik kallade dom något väldigt perverst som jag inte va sugen på att skriva ut här =)
I dom fickorna jag skar fyllde jag med...
  • Paprika ost
  • Vitlöks salami
  • Tomatpurre
  • Kalvfond
  • Vitlöks salt
  • Kycklingkryddor
  • Timjan
  • Olivolja
  • Salt
  • Peppar
Skär skivor av osten och lägg i, lägg i vitlöksalamin och toppa med att klicka ut tomatpurre röran (tomatpurren, kalvfond, vitlöks salt, kycklingkryddor). Salta/peppra och ringla över lite olivolja, så på toppen lite timjan.


Ser brända ut på toppen men dom va inte det.... Vart riktigt goda faktiskt... I ugnen halvtinade ungefär 35-40 minuter.
Till detta vart det en fetaost sallad med sallad, paprika, gurka, tomat och fetaost med smak av vitlök och örter. Kokade också lite broccoli...har en förkärlek för det =)
Ja, det vart en riktig fredags måltid på en söndag men hela våran vecka vart knasig så varför inte avsluta den lite knasig =)

Tack också föresten för alla fina ord och tankar ni skickat mig. Många som brydde sig om Tippex och vet vilken djurvän jag är så att ta bort Tippex är som att förlora en del av sig själv.
Hojt!

2 kommentarer:

Elina sa...

MIna tankar är hos dig. Sorgen av ett förlorat husdjur kan vara svår.
Kram!!

För övrigt tänker jag sno båda dina middagsrecept från helgen! Bahaha! Nobody can stop me!

Kiwi sa...

Oh no, dont steel them..ja kanske måste komma ner å lära frun lite hyfs och fason ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...