fredag, februari 05, 2010

Chili Corn Carne...

.. en gammal flamma i repris =)

Va så tusans sugen igår på lite CCC= Chili Corn Carne och ris så jag GATT ba göra det. Den är suvverän att frysa in så man kan göra en stor gryta när man liksom gör den. Så ha man liksom att ta fram när det är en kall vinterdag och man bara orkar inte göra mat.
Det behövs lite ingredienser till maten men som sagt, det är en stor rätt jag gör. Vart kanske 20 portioner vilket var behövligt, nu fick Erik 5 färdiga maträtter med ris att ta till jobbet när han nu vill....

  • Hackad lök
  • Pressad vitlök
  • Köttfärs
  • Vita bönor
  • Tomatpurre
  • Soya
  • Margarin/oliv olja
  • Oregano
  • Paprika pulver
  • Kayene peppar
  • Chili pulver
  • 4 sorters peppar
  • Salt
  • vatten
Jag börja med att fräsa köttfärsen i margarin och olja, salta, vänder detta sedan över till gjutjärns grytan. Sedan bryner jag den hackande löken och pressar ned vitlöken, vänder detta över köttfärsen. Sedan tar jag vatten i ett litersmått och vänder i soyan och tomatpurren och rör runt. Vänder detta över köttfärsen och i med alla vita böners burkar. Rör runt hela härligheten och så krydda jag av. Kokar upp och smakar av under uppkokning...

Jag är så här underlig så jag tycker att stekt köttfärs luktar så himla gött. Kommer aldrig någonsin att kunna bli vegetarian de må jag säga ... kött ä alldeles för gött .... kanibal kanske...hmm =)


Servera detta med lite ris så är man i sjunde himmelen, den ska va stark så det lockar sig i nack håren. Man ska inte hålla igen med Kayen pepparen och Chili pulvret...nä ba ös på =)

Glömde lägga upp maten från Onsdagen...ja mena....jag blir ibland impad över att en sån enkel maträtt som friterade stripps och stekt grillkorv med kertsup är så underbart god. Denna rätt kanske vi äter 2 gånger per år....ja....äter oftare fläsk filé. Kanske Kiwi måste se till att ändra lite på matlistan skulle jag kunna tänka mig =)

Hojt!

1 kommentar:

Elina sa...

Chili Con Carne! Mumm!! Håller med att den ska vara stark! :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...