torsdag, september 29, 2011

Stekt öring...

 I veckan tog jag tag i saken och stekte öring. Första gången jag steker fisk som man själv plockat upp. Jag är inte så mycket för att bena skiten och så fisk är inte min större favvis på listan. Men jag måste juh äta mer fisk varje vecka nu så va faan.....de ä ba te å börja göra lite fisk.


Å jag ha inte läst någe recept eller dyligt utan jag går bara på en höft. Det är så mycket roligare när man inte följer någe recept..mena...använd fantasin, du ska veta va goda saker du kan komma på =)
Vet många kommer tänka, man varför gjorde hon så ä varför gjorde hon just det. Men så här gjorde jag i alla fall....


Tog fram fisken på kvällen så att den va riktigt tinad när jag börja. Sköljde riktigt både på insidan och utsidan...upp på en plåt, lättare att hålla på....



Jag har fastnat för att göra min egen krydd blandning istället för att använda någe annan ha hittat på. Så i min krydd blandning till fisk vart det...

  • salt
  • svart peppar (ny malen)
  • citron peppar
  • persilja
  • vit peppa (bara liten tuss)
  • 4 peppar
  • sea food krydda
  • olivolja
Mal ihop det hela och fyll fisken inuti, sedan så salta och peppra jag utsida av fisken lite lätt. Stekte på medel värme i 7-8 minuter på var sida. 




I en ugnsform och in i ugnen på 70 grader bara för att hålla värmen medans jag gör sås, koka potatis och allt sån. Går att förberedda fisken ganska bra.....



Ha kvar skyn som blir kvar när du gör fisken, vänd i grädde och massa dill. Låt koka upp och tjockna så pass att såsen blir som en gravelax sås....



Vovven väntar frustrerat medans matte gör maten...
" tänk om man fick en smakbit i alla fall....snåla kärring"



Kokt potatis, gurka, tomat, benad öring och så såsen till.....alltså...jag vill HAAAAAAA!!!!! Smakade en ytte pytte liten stackars bit bara för att känna lite....ja du, den kommer jag göra om när jag också får äta den =) Fick många plus från Erik hörde jag, å chefen vart vist också sugen =)


Hojt!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...