torsdag, september 15, 2011

Lyktorna klara!

Äntligen är jag klar med mina lyktor, det ska inte ta så länge att göra dom men man ska fixa fram sand, sila, torka och allmänt känna för att göra dom =)

Men nu är dom som sagt klara och på plats, enkla att göra och kosta inte så mycket heller mer gör det sååååå mycket mysigare i trädet, bron eller vart man nu vill ha dom. Så här gjorde jag mina....

Jag sparade glas burkar som man annars bruka slänga, detta är majonäs, smörgåsturka och sill burkar. Diskmaskins diskade och så bort med lappen om vad dom är. Det är viktigt att ytan är helt ren, kan bli problem att festa färgen och alla saker annars på. Sedan tog jag ståltråd och virade runt halsen på flaskan och fäste en lägre ståltråd till ståltråden som sitter runt flask halsen. Längd är helt upp till dig, jag vill att mina lyktor ska hänga längre ned så lång tråd =)



Två av de 6 glasflaskorna tog jag å klistrade på maskeringstejp, på med två lager av glitter frost för glas och speglar.



Låt torka minst 1 dygn innan dy börja plita på det målade, å vill du den verkligen ska sitta bränn i ugn men FÖRE du sätter på tråden.




Två stycken fick lite snöflingor och små diamant avtryck, såna man använder till scrap booking...fungera bra =) (Tack Elina för klister märkena) 




"Black paint on glass" vart inte helt fel men hellvette vad det stelna snabbt. ha en plan på vad du ska måla för det finns ingen tillbaka väg.






Tyckte dom såg så opersonliga ut så jag bestämde mig för att sätta lite piff på tillvaron. Varje glasburk fick överst en rosett knuten på sig. (hint hint!!! dun får 100 gånger snyggare rosett om du använder en med ståltråd insydd i. Mina ha två små ståltrådar insydda i kanten....sååå bra!!)




6 stycken burkar klara....


2 med kristaller och snöflingor...



2 med "black paint on glass"....



2 men glitter frost och så några kristaller på....


  
Fina och upp hängda på bron....


  
Ooooo, mysigt va =) 
Så här på hösten att få tända några ljus i mörker å kyla är så himla mysigt och rofyllt.


Fick också upp julbelysningen runt bron idag...tjohooo.....hmm, glömde en sak, släcka lampan på bron...



Såååå, mycke bättre! Fy satan va härligt det är att leva =)


  
Nästa äventyr...stenar =)

Hojt!

2 kommentarer:

Elina sa...

Men SLUTA vad söta de blev! Argh!!! :D

LINDA sa...

Oj, så fint. Nu blev jag inspirerad! Kommer du möjligtvis ihåg vad frostlacken hette eller hur burken ser ut och var du fick tag i det? Ska på pysselkväll och vill gärna göra lyktor :)

Solsken
//Linda

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...