lördag, januari 29, 2011

Muffins, spagettigratäng, päronkaka....

.... ja mycke gött ha det vart i veckan men jag som ä snabbast av mig ha glömt att lägga ut dom läckerheterna. Men jag kan med god hand säga att allt gått åt å att det smakade mumma. Både Iza, Erik, Myst kan intyga det ;)

Lill gumman min växer verkligen och blir stor. Hon ha vart helt underbar dom senaste dagarna och lyssnar på saker man säger åt henne. Att vara ensam ute med hon på dagen ger en full kontroll, hon leka med bollen och allmänt tyr sig till en på ett helt annat sätt. Säger man att nu gå vi in så går hon till dörren (ibland med en liten omväg) =)
Hon sov till 06,30 i morse så man fick lite sovmorgon. Annars bruka det va upp runt 4-5...jag gråter verkligen inte. Tänk om hon kunde få mina vanor....vilken lättnad och allmänt skönt det skulle va ;)

Idag annars äre fint väder med + 4 grader ute men det stormar som faaaaan, ska va glad om vi ha strömmen hela dagen...*peppar, peppar*...



Lade upp en filmsnutt med Iza idag på facebook, hon är som sin mor Lajka...jaga boll är kung!


Så, en super duper jätte underbart lätt kaka som vem som hellst kan baka utan några som helst problem. 
Päronkaka!
1 paket Citronkaka mix (som man brukar bara blanda med mjölk eller vatten)
Päronhalvor + 1 dl av spadet
50g Smält margarin
En rund form
Ta helst en rund form som du kan lossa kanten på, lägg päronen upp och ned i formen Strö över citronkaka mixen ovanpå UTAN att blanda med något. Smält margarinet och ringla över + 1 dl av spadet ringlar du över. Sedan bara in i ugn på 175grader 40 minuter....sååååå good. Lite krispig liksom, ska testa med persikor i veckan tro jag...återkommer om hur gött det vart =)


Servera gärna vispad grädde eller vanilj glass till...



 En helt underskattad och snabb rätt. Stripps gjorda i ugnen, kyckling nuggets stekta i margarin, soja och sweet chili sås och så mangorajja till det.....mmm.....rätten tog mig MAX 30 minuter =)


Jordgubbs och Mango muffins på Kiwi vis.....
Gjorde en vanlig vanilj muffins satts och rörde ned mosade jordgubbar i en och mango bitar i en....




Vart helt ok faktiskt, den med mango bitar i gilla jag bäst...ska ha i blåbär eller hallon nästa gång. Här görs det muffinsar i alla former och färger...



Iza kan intyga att den med mango var mycket god....det gick åt utan att hon behövde tänka på saken ;)



Maten jag gjorde igår var spagetti gratäng.....ujujujuj va gött. 
Till den hade jag....

  • röd paprika
  • gul lök
  • röd lök
  • purjolök
  • färsk persilja
  • tonfisk
  • bacon tärningar
  • kantarell fond
  • grädde
  • mjölk
  • ägg
  • tomater
  • riven ost
  • bandspagetti
Hacka lökarna, hacka paprikan. Bryn bacon tärningarna och lyft ur men spara fettet för vänd i löken, paprikan och persiljan och brun tills löken blivit glansig. Vänd i tonfisken och baconen igen och rör runt....




... strö över mjöl och rör runt några varv, sedan på med grädde och mjölk och låt koka upp i 2-3 minuter...




 ... se till att pastan är klar och smörj en form. När pastan klar vänd upp den i den smorda formen. Då kan du också röra ned ägg i tonfisk/bacon röran och vända detta på spagettin. Skiva tomaterna och lägg ovanpå, å så den den rivna osten. In i ugnen på 225 grader i 15 minuter....



Gratängen får en riktig krispig yta men se till att vakta den något för vissa ugnar är för varma så den bränns vid...




Att lägga upp maten är jag aldrig någe bra på men den är jätte god....det kan jag lova än fast den kanske inte ser så god ut på tallriken här =) Går bra att frysa ned också ....


Nä, nu dags att göra en pizza speciale....HUNGRIG!!!!


Hojt!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...