onsdag, september 22, 2010

Go mat'n....

...... vart det både gjort igår och idag. Har kommit in i en sån där testa, mixtra, fixa dona mat period när man aldrig vet om det kommer smaka röv eller helt underbart. Men jag verkar ha klarat mig både igår och idag för allt jag gjort smakade perfekt. Gjorde stora frysa ned rätter så man sedan nån dag kan ta upp en dag men bara inte vill göra mat =)


<- Myst njuter under köksbordet av den sol som kommer in. 


Onsdag idag och jag börja verkligen fundera vart tusan veckan tagit vägen. Sen kommer jag på att faan det är September...um....vart tog Augusti, Juli och Juni vägen ?!?....2010...nä nu faan får du ge dig. Tiden går alldeles för snabbt och man hinner inte fixa dom saker man skulle vilja få gjorda. Jag är i alla fall glad över att det är en rätt lång höst här så man kan få mycket gjort ändå. 


Oh, fick veta igår jag skulle få främmande i helgen. Prata med mamma och hon undra om jag pratat med Pappa någe....um....näääää, hur så!?! Jo men vi kommer på torsdag och stannar till på söndag. Hjärnan lite långsam som den är satt å tugga på orden ett tag. Mjahaaaa, ni kommer hit, visst....sen kom den där frågetecknet i huvudet. Vart tusan ska dom sova eftersom jag flyttat på sängarna upp för att göra ett VARDAGSRUM!!! där nere och inte ett sovrum. Ja, jag tänkte å tänkte så de faan knaka men så prata jag med far. Han få faan bära ned sängarna och ställa dom i vardagsrummet nere å så få han bära upp dom på Söndag innan dom far.....för jag tänk icke göra det igen =) Verkar då inte va några problem, det va som det eller soffan ;)


Ska dra in dom till stan på Lördag, ha lite ärenden jag måste göra så dom få hänga med som annat bihang =)
Hon är bara sötast min Myst, vad skulle jag göra utan henne =) Är sugen på en till katt men jag är rädd denna sak kommer bli svartis. Man såg bara va svartis hon vart för vi skaffa kanin. Jag gosa med nån annan än hon...ego... =)


Stekte typ 4-6 kg köttfärs i smör och oliv olja. Dela det till två rätter, Chili corn carne och Köttfärssås. Grunden till dom båda gör jag på samma sätt, bryn köttfärs och salta peppra. Allt vänds över till gjutjärnsgrytorna, behövs liksom någe stort när jag ändå gör stora rätter....


Hacka sedan gul lök och schalottenlök i fina bitar, bryn i smör och oliv olja. Vänd över vitlöks peppar och lökpulver och fräs ihop tills löken blir glansig och mjuk.
Sedan skiljer jag på hälften av köttfärsen och hälften av löken. Köttfärssåsen gör nog jag på ungefär samma sätt som alla andra. Krossade tomater, passerade tomater, tomtpure, ketchup, vatten, soja, oregano, taco krydda, paprika pulver. Bara låt koka upp å smaka av, om man vill kan man bland annat ha i majs, champinjoner, morötter...ha testat dom alla men den vanliga köttfärsåsen klår allt =)
(inger kort på köttfärsåsen dock)

Chili corn carnen är en rätt för sig som är såååååå god. Till detta ha du samma bas som köttfärsåsen med köttfärs och löken. Men sedan vänder man i massa vita bönor i tomat sås, tomtpure, soja, chili pulver, kajen peppar, paprika pulver, peppar mix, oregano, vatten. Ha säkert glömt någe i all hast men den blir bara så god. 
Vill man kan man juh äta ris till men behövs inte, kanske äta vara en vanlig sallad!?!


Två stora grytor med Chili corn carne som fryses in till en regnig dag =)


Hade älgkött som jag styckat i bitar till en god gryta. Igår gjorde jag basen för denna goda gryta. Den ska nämligen stå i marinad och dra ett dygn i kylen. Så här gör jag EN av mina köttgrytor som jag varmt kan rekommendera till er....


Häll 1 1/2 L vatten i en kastrull och 3 kött och buljong tärningar och koka upp. Under tiden kan du skala och klyfta rödlöken och schalottenlök i stora bitar och vänd i det varma vattnet 5 minuter du drar den av plattan.


Undertiden marinaden svalnar så kan du hacka köttet i ungefär 1 cm stora köttbitar. Fördel om köttet är lite fryset, lättare att hantera och få mer samma storlek på det hela. 
När den kokta marinaden har svalnat kan du källa en del av skyn i en bunke och vänd i alla kryddor du ska ha. Jag använde mig av...
  • lagerblad
  • mejram
  • timjan
  • vitpeppar
  • persilja
Häll sedan marinaden på köttet i en bunke och rör om, häll sedan på resten av innehållet från grytan. Plasta om bunken och ställ in i kylen tills i morgon. 

Sedan dagen efter (idag för mig) så tar du få separera lite. Häll bort all vätska från köttet och ta bort all lök och lagerblad. Kan va lite pillergöra men det går rätt bra. =)
Bryn köttet i en varm stekpanna med smör och olivolja, samtidigt som ni steker köttet så koka ett vattenbad på 1 liter vatten och 3 buljongtärningar (ni se min lilla gryta i bakgrunden) När all kött stekt vänd över i en gjutjärnspanna och häll på vattenbadet ni nyss gjorde. Rör runt och vänd i lite mer kryddor och salt. Smaka av undertiden så inte skyn blir för salt. Detta ska nu få stå och småputtra under lock i ungefär 1 1/2 timme. Eller tills du tycker det är tillräckligt mört för ditt tycke. 
Sedan när du är nöjd vänder du i 3 dl grädde och red av med mjölk och mjöl. När du är totalt nöjd vänder du i 2 burkar morötter / ärtor, dom behöver nämligen inte koka för att bli klar utan dom blir klar av värmen.


Muuuuums =) Den vart suveränt god och jag kommer göra den fler gånger. Servera till potatis...kanske lite sallad.....eller någe annat ni gillar =)


Nä, nu ska jag ta och käka lite av denna goda rätt och sen spela lite...jo...lite WoW....


Hojt!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...