onsdag, september 15, 2010

Fågelhus-bygge....

...eller, ja....i alla fall en fågel frö automat nästan stor nog för att rymma en hel 20 liter säck =) När jag liks bygger så bygger jag inte smått....hahhaha.....
Vart så less på vintern att måsta fylla på varannan dag å så hade vi en massa kråkor, trastar å nötskrikor som fick sig ett skråvmål så nu ska det på ett nät...jävla fåglar. Jag vill bara ha dom små, hackspetten och ekorren. Hackspetten vet jag är väll kanske inte den bästa att ha runt sitt hus men jag tycker dom är fina. Dock så får dom GÄRNA sluta hacka på mitt hus...onda saker, men fin ä dom =)


<--- 3="3" annars=")</span" att="att" av="av" datorn="datorn" det="det" dylig.="dylig." eller="eller" f="f" framf="framf" g="g" gjorde="gjorde" godis="godis" ha="ha" heller="heller" hjortstek="hjortstek" i="i" inte="inte" ist="ist" jag="jag" konstig="konstig" l="l" lite="lite" llet="llet" mage="mage" man="man" maskinen.="maskinen." mycket="mycket" n="n" ndags="ndags" och="och" p="p" r="r" renk="renk" s="s" skiva="skiva" som="som" stycken="stycken" ter="ter" torkad="torkad" tt="tt" uppror="uppror" vtunt="vtunt">

Lördag vart det bygga på carporten medans jag snickra på fågel huset, men jag han också va HJÄLPREDA åt dom två som snickra. "Kiwi kan du ge mig den, Kiwi kan du såga till en sån bit, Kiwi kan du ta upp den...tappade...IGEN!!!" ....mjo, Kiwi duger till mycket =)
Söndag vare regn och rusk så det vart en inne dag med spel och pyzzel. Synd att det regnade för vi hade nalta mer att göra ute men jag kan tyvärr inte styra över vädret...än ;)

Här kommer lite bilder från mitt fågel hus under uppbyggnad ....

Detta är undersidan på locket, det utsågade hålet är inkastet för fågelfröna. Helt enkelt påfyllnads hålet...Till vänster ha vi ställningen min fågel hus ska stå på. Jag insåg snabbt att saken jag håller på bygga är så pass tung att ha nån stolpe under gör att det finns risk för tippning på vintern när det blåser och snöar mycket. Så jag gjorde mer eller mindre en pall/bock att ha under. Den saken till höger är under redet för fågel huset.......under redet, i mitten ska huset stå å så ha jag en krans runt så inte fågel fröna ska rasa ut. Å så gjorde jag en ram till runt för där ska nätet sitta. Jag måste juh komma en bit utanför så att inte fåglarna sätter sig på nätet å pickar i sig mat.....den förlorar liksom sin uppgift då...
Insidan av mitt fågel hus, förstärkt på alla viktiga punkter.
Frö kan komma genom öppningarna ner till och så i mitten ser ni en skåra. Där ska det sitta ett fönster....det är en påfyllningsmätare. När jag se den är tom äre dags att fylla på igen. Där jag förstärkte på insidan av lådan ska jag fästa pinnar. På pinnarna är det tänkt jag ska kunna hänga upp talg bollar och nötter.Taket sett från ovansidan, jag gjorde större delen av detta hus av spill matrial som svärfar hade liggandes runtom. Sånt som kapas bort från bräder han sätter upp på väggen. Dock gatt jag ta två långa bräder. En underbräda och ett lock men han gråter inte för det =)Påfyllningshål, dock ska jag snickra/klistra/placera någe som ska sitta på locket, ser så platt ut....vet inte vad än men någe ska jag hitta på. Fundera ett tag på att ha plåt ovanpå bara för den ska hålla längre, men då behöver jag någe platt svart plåt....ha inge sånt =/
Den står....rak...var inte sne...jag är impad =)
Självfallet var Mystan och snickra med mig....höll på garva ihjäl mig för mitt i min stick sågning går hon under mig ( hon bryr sig inte av ljudet från sågen) och så sätter hon sig. Mitt i all spån och medans det fortfarande faller sågspån eftersom jag står precis å sågar. Hon såg ut efteråt som hon hade snurrat i sågspån. Fick ta ut hon på bron och damma av henne.....hennes päls + sågspån = mega flopp!!
Ha en fin utsikt från garaget....
Jaha, här är min mega byggnad som är runt 1,80 hög och breeeed =) Nu ska den bara målas och göra några småfinesser på så är den helt klar.
Jag tror den blir bra, å så nät runt...mmm....blir bra =)
En vägg till är uppe, hoppas vi ska få lite hjälp snart av svärfar så det ska gå lite fortare....

Mjaaaa, nalta jobb kvar va =)
Mmmmm, värdens godaste frukt. Gröna vindruvor som inte innehåller frön som är lite över mognads gränsen så dom int är så jävla sur. Mixtra lite med kameran, försöker fortfarande förstå mig på alla finesser =)Mmmmm, mat vart det och inte vilken mat som helst. Det vart en pasta sås som är snarlik skinksås men jag ha mixtra om lite. Jag kallar den" Vitali sås" ... namnet kommer från en film jag såg, ha inget med rätten att göra i sig men passar ändå =)
  • Kassler
  • Rökt skinka
  • Skinka
  • Cusin Bonjour - vitlök
  • Santa Maria - Persilja
  • Santa Maria - Vitlök och örter
  • Oliv olja / Margarin
  • Peppar/salt
  • Mini morötter på påse eller Majs/paprika/ärtor på påse.
  • Pasta band
Hacka all kött i tärningar, bryn i stekpanna med olivolja och margarin. Vänd sedan i Cusin Bonjour och kryddor. Låt småputtra ett tag och nån minut innan maten är klar vänd i den frysta påsen vilken ni nu valde. Vill man ha mer sås så späd med mjölk och lite maizena. En snabb rätt som passar bra på veckan....


En av dom godaste rätterna som finns, å pasta såser kan man hitta på i överflöd av. Bara använd fantasin och vänd i dom saker du själv gillar så funkar allt =)

Nähäpp, här blir inga barn gjorda....dags att röra på arslet och måla lite. Min fågel hus ska få lite färg idag, måste juh bli klar så jag kan börja mata fåglarna snart....

Hojt!

2 kommentarer:

Elina sa...

Å, jäklar vilket fågelbord! Det där blir grejjer det! Chitt vad duktig du är! :D

Mycket fina bilder, kul med ny kamera förstår jag. Hihi! Kram kära du!! Hoppas du fått nått på posten snart!

Karro sa...

Kiwi är en händig man, som gör vad hon kan ;) Snyyggt fågelhus! Lite avis men ändå lite fundersam... Var flyg fågeln in? Och: Vilken fågel? Och: Va hände me Nanina??? Ni använde hennes bord att bygg på såg ja så vart blev hon av???
Aja de bli nog bra! Fågelhuse blev bra utan färg så nu kan he bara bli bättre ;)

Vi får höres nån da'! Bye bye! ^____^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...