måndag, december 18, 2006

Familjen Viklund

Familjen Viklund!

Jag är en stolt Viklundare, skulle aldrig vilja byta familj....inte ens fast man gifter sig =)
Eftersom jag gjort en kategori med familjer så blir det ju en med Viklund och så med Tjärnström.
Det är så många i Viklunds familjen så det går inte att ha alla i en och samma blogg-inlägg.
Så, här kommer lite grann om min underbara familj Viklund.
tar inte med hela släkten för dom är så många men dom man är närmast.

Kan hända att fler medlemmar av Viklunds familj tillkommer allt eftersom!


............................................................................................
.........................................................


* John "Handyman, Farsan" Viklund *
Min kära pappa, han är utbildad svetsare. Har jobbat som det i 30 år, sedan när det tog slut så har ha varit en dö-grävare. Han jobbar alltså åt kyrkan och gör lite olika saker. Men det är bara under sommaren för sedan på vintern så är han arbetslös. Men han är inte stillasittande för det...han har så många järn i elden så han skulle behöva 68 timmar på ett dygn =)
Pappa är fruktansvärt omtänksam, retfull, snäll...ställer up för alla. Han hjälper alla med olika saker som bygga på huset, fixa traktorn och mycke mer men själv så ber han aldrig om hjälp. Han skulle behöva det ibland, men då ser man när man hjälper honom utan att han frågat...åhhh, han lyser upp som solen. Han är liksom inte van vid det... Pappa håller på med sommarstugan, huset hemma, lagården (inga djur men snickeri), traktorerna, fiske, skotern och mycke mer.
Han fiskar isfiske hela vintern och sedan på sommaren så blir det kastfiske. Han älskar nämligen att fiska, å fisk får han =) Pappa är så mycket mer än bara en pappa, hade det inte vart för honom och självklart min mor skulle jag inte ha klarat mig så bra som jag gjort. Flyttade ju hemifrån när jag va just fyllda 15år. Kände aldrig att någe va svårt för jag viste precis vad som skulle behövas för att man skulle klara sig. Bodde ofta själv i sommarstugan som ligger väldigt avsides. Där fick man ta hans om sig själv, bära in vatten, köra skoter...man va helt ensamt ..å jag älskade det. Jag är mer självsäker än jag tror jag vart om jag inte hade min far.
Många gånger nu när man bor i hus så blir det lätt man säger "Så där ska du inte göra....så här göra faktsikt pappa så då göra jag med det...*ha*..".. Han har och är en väldigt bra inspiration för mig. Det är min underbara pappa de =)
hans negativa sida...ooooo...jag vet...det är att vissa saker som han gör blir aldrig 100% klart. Det kan saknas en list där, en sak där. Så där ha jag lärt mig att göra helt tvärt om. Jag avslutar det jag håller på med till 110% och sedan nästa projekt, för jag ser hur det blir annars...*heheh*...
...........................................................................................
.........................................................


* Eva "Bokomanen, Morsan" Viklund *
Min kära lilla mamma =)...hon ha slavat inne vid spisen, tvättmaskinen och städningen. Min mor började lära mig vid tidig ålder hur man gör när man tvätta. hur man sorterar och tvättar. Hur man gör när man gör mat, vad man bör tänka på. Tack vare det så har jag nu en stor förkärlek till matlagning och bakning. Man märkte allt eftersom hur folk gillade det man baka och vilket beröm man fick när man lagade mat. Så allt efter det så har man gjort allt man kan för att bli ännu bättre....som om det nu går ..*hehehe*...
Morsan är utbildad till typ sån där hemma fru, det va ju vanligt när hon gick skolan. Att man skulle utbilda sig till att va den perfekta hemma frun. Hon va hemma större tiden av min uppväxt också men sedan började hon jobba med småsaker. Satte tallplant från början. Sedan vart det anställning på ett snickeri i Storuman, efter det vart det Råsunda Mekaniska där hon jobbade ända tills chefen dom och det vart en annan på den posten. Fick hon sparken och började jobba för samhall. Det är inte så att det finns mycket med arbete i Storuman, man får ta det som finns =)
Men hon klagar inte, hon ha ju ett jobb i alla fall. Mamma som va från börja så emot datorer ha nu blivit en data nörd. Hon sitter och lägger puzzel, släktforskar, kollar mail och mycket mer, å hon få bara en värre och värre dator =) Annars är mamma en väldigt snäll person, hon ställer upp för folk, glad och humoristisk också =) Skulle man någon gång ha problem med pengar kan man gå till henne och hons kulle inte neka, om inte summan va alldeles för stor vill säga. Hon skulle då inte heller stå med en blåslampa i nacken för att få tillbaks pengarna, ta den tid du behöver istället. Det negativa med min mor, hon är envis som en åsna. Säger man en sak och hon tycker det ska va en annan så kan du få hålla på år och dar för att få din vilja igenom....det sägs jag släktar på henne =)
............................................................................................
.........................................................
* Erik "Fabian, Broder" Viklund *Min äldsta broder oder Erik, han är alldeles för lik mig så man går i luven på varandra ibland. Mer var det när man bodde hemma, nu behöver man ju inte prata med honom om man inte vill =) Han har jobbat med så många olika saker så jag har ingen koll nu längre. Han har fast jobb nu i alla fall....(vad jag vet)...
Jag är inte riktigt säker på vad han jobbar med för att vi pratar inte så ofta med varandra. Jag pratar mer ofta med hans "kvinna" Inger. Men några saker jag vet han gilla är fiske, skoter på alla olika sätt, monstertrucks, manga, datorer, konstiga gräsklippare av någon underlig anledning =). behöver man skruva någe så är det han eller Henke man frågar...men oftast Erik. Å har man dataproblem inom vissa gränser så är det Erik man pratar med. Å ha du ett fel som han inte förstår få man en välkänd kommentar "Va äre för fuckt upp dator du har?" =) Lite småsaker om Erik, han rakar huvudet på sommaren om han får (vilket jag gjort också), han gilla väldigt kryddig mat, ge han inte sallad om du vill dö av gasförgiftning i förtid, va rädd om hans nacke, armbåge...
Men i stora drag är han snäll när han vill, man ser hur hornen växer fram =), små bråkig, kan va grym...grymmes...=) Ha en underbar humor som inte många klarar av, kan nämligen äckla vem som helst vid matbordet. Tur man är van så man reagerar inte ..*hehe*..Det negativa är like dant som morsan...sååååå tjurskallig..."runs in the family"
............................................................................................
.........................................................
* Inger "Slaven" Eriksson *
Inger "slaven"...har egentligen ingen bra smeknamn på henne men slaven kommer till minne =) Hon är som sagt min bror Eriks flickvän och mor till Marianne och Karolinn. Dom är inte fru och man för än så länge är dom då inte gifta, men förlovade.Inger kommer egentligen från Härnösand där hon gått skola och är uppväxt tillsammans med sin bror Rolf. Inger å Erik träffades för över 14 år sedan, jag va med då =)
Bokmal, det kan man verkligen kalla henne. Och inte så hon sitter och läser en och en utan hon läser en på dasset, en o sovrummet, en i köket...ja..ni fattar säkert. Hur hon kan hålla isär dom förstår jag inte. Det går verkligen fort också när hon läser. Inte som min mammas takt men inte äre långt därifrån..=)
Hon är rolig och pratsam, väldigt snäll men också lite känslig. Inget negativt på så sätt men det är inte bra i längden för magens skull....Hon jobba med gamla människor i Stensele, så hon har det hon gör där också.
Annars så äre allt hemma i hemmet, plus ungarna, plus gubben, plus jobbet...å sommarstugan. Hon skulle behöva några års semester, betald då rå va ! Negativa...hmm...för snäll...det är väll det jag kan komma på...alldeles för snäll =)
............................................................................................
.........................................................
* Marianne "Marre" Viklund *
Marianne....ja, hon va den första brors ungen som föddes. Första gången jag vart faster. Det är lite speciellt att blir faster för första gången. Man har suttit så mycket barnvakt åt henne så det känns som om det skulle vara min egen =)
Hon är så underbart härlig, den lilla söta Marianne.. Så, hur är hon som person, jaaa...förut va hon en liten kläng apa som man skulle bära på, å byta blöja =) men nu, nu går hon högstadiet och ha blivit en fin liten tös. Hon är väldigt snäll men kan också vara lite fräck och uppkäftig, men det hör väll till hennes ålder ..*hehe*...
Väldigt försiktig av sig, inte precis så hon skulle ta Erik skoter och bara försvinna några dar. En bokmal som sin mor, väldigt smart för sin ålder, hon ha alltid varit lite lill gammal... Mariann ha inte haft det så lätt jämt, när hon va lite yngre så fick hon varbölder på sina ben som läkaren inte viste vad det var. Det vet dom nog inte riktigt idag än. men dessa varbölder kliades och lämnade ärr på hennes ben. Som om inte det var nog så är hon allergisk mot mycket. Precis som sin faster =). Tål bland annat inte mjölk!
Å så är hon ju HÄST TOKIG...totalt häst tokig, hon spendera nästan varje ledig minut med hästen =) Negativa med Marre är nog att hon är lite väl NYFIKEN ibland ..*hehe*...det avrundar nog Marre i högsta grad...Kram Gumman!!
............................................................................................
........................................................


* Karolinn "Karro" Viklund *
Karolinn är den andra som jag blivit faster till. Hon är nästan tvärt emot Marianne.
Hon skulle definitivt ta Eriks skoter och va borta nån dag bara för att =)
En liten vilde som handlar först och tänker sedan..lite lik Erik vid den åldern...*hahah*...en lill Erik..=)
Denna lilla fröken är väldigt lik mig som liten också, har smått svårt att hålla sig från godis. Få man inte godis så köper man det och gömmer ....så att man har när man vill. Precis som jag var i hennes ålder, mina gener verkar gå i släkten =/
Men hon är så go den här gumman, hon tänker på andra före sig själv i mycket, inte allt det vill jag absolut inte påstå, men mycket.
Värsta är att hon förstår inte än att det hon gör som i sig är väldigt snäll kanske inte är bäst för just den personen.
Gör först och sedan så får man en utskällning. det verka inte heller som om att det är något straff som tar på henne. Hon är tjurig..*hahaha*..
Tänka dig ha ett barn som kan ge dig svar på tal än vad du säger, precis som en president. Du frågar "varför ha du gjort så" och får till svar "Vädret var så soligt. Ser du fågel, den är fin. Idag såg jag en hund"...ok...hur kom vi dit nu plötsligt. =)
Å då sedan ge henne någe straff som.... "du få inte se på tv på en hel vecka...nähä..ok?!?...Ja men, du få inte någe godis på en vecka...ok!!....Men men men...du får inte ha några kompisar på en vecka...hade ingen lust att va med dom ändå så" Man kan som inget göra till slut...men hon är liksom go ändå. Man får ta henne som hon är. Hon kommer att lära sig med åren!
............................................................................................
........................................................
* Henrik "Henke, broder" Viklund *
Så, här har vi min andra bror Henrik. Han bor i Stensele med sin fru, kvinna, flickvän..sambo..är väll passande ord =) Linda Stenvall. Men där bor också deras 3 barn, Lars, Tova och Maja och så hunden Lovis...en hårig hund som ser ut som ett får =)
Henke jobba som plåtslagare i Storuman åt våran kusin Peder. Det är Henke man snacka med när man vill ha något av plåt fixat, stos, tak, bläck och allt sånt. Henrik är väldigt lik pappa faktiskt, han gilla att köra skoter, va i naturen, fiska...allmänt snickra å dona. Han har också lärt sig mycke av farsan (tror jag i alla fall om inte jag misstar mig) =)
Broder oder Henrik har jag mer kontakt med än Erik. Men det har nog blivit sedan man va liten. det var mer Henke man var med. Han är ju bara 8 år äldre än jag och inte 11år. Inte för att det verka så mycket kanske men Henrik bodde ju hemma när jag växte upp...Erik bodde ju inte hemma så länge, plus att ha va inte hemma så mycke. Det va många kompisar i barsele han va med.
Men Henrik är annars en sån här kram björn...ha ä så go. Han är jätte snäll, kul, trevlig, rolig, ha mycket energi och är kul att va med=)
Många trodde att Henrik va min pojkvän när man bodde i Storuman för man krama varandra och vi sågs ganska mycket med varandra, men det kallas faktiskt syskon kärlek...så de så...*hmf*....
Negativa med Henrik är att han är alldeles för snäll, klarar inte riktigt av att säga nej...
Min gulle broder!
............................................................................................
.........................................................
* Linda "Lilltott" Stenvall *
Linda, ja hon är först och främst tillsammans med Henrik. Hon är bara två år äldre än mig så när vi gick i skolan gick hon tredje året och jag första året. Jag lärde känna henne via skolan, inte så mycket men vi kunde stanna av och snacka ett tag.
Hon ha horn =) ja lovar....nämner man att man ha gett henne en julklapp som kanske är lite annorlunda inslagen...ser man hur hornen växer fram och så ler hon. Då vet man att den julklappen jag ska få ska man nog ha sax, kniv och såg för att öppna =)
Annars är hon också väldigt snäll, ha humor, lite galen och allmänt...underlig som vi alla andra..*höh*..
Jobba annars på ICA i Storuman men just nu är hon mamma ledig. Maja är ju inte så gammal än.
Hon sliter och släpar hemma med tre barn och så hemmet då.. medans Henke jobbar. Speciellt när Henrik jobbar borta.
Förslag, låst in onga ....*grymt sa grisen*...=)
Annars är hon lugn och harmonisk, gilla och fiska också, naturen, akvariefiskar, brodera när hon orkar..*L*...
Negativa med henne måste va att hon somna så fort =) Det krävs några liter kaffe för att hålla henne uppe på Nyår ..*garv*...Sorry =)
............................................................................................
.........................................................
* Lars "Lasse mannen" Viklund *
Lars är den äldsta av dom här tre i syskon skaran. Han gillar motordrivna fordon. Åka traktor med Farfar (min pappa =)) är jätte kul. Åka lastbil eller traktor (kom inte ihåg vad det var han körde )med morbror Tommy är också kul. Å sedan åka hästsläde med morfar är också kul, än fast den inte är motordriven =)
Ska man ge Lars någe kul så ska man ge han typ en motordriven traktor eller dyligt. Nu har han ju faktiskt det hemma hos min mamma och pappa. Det är en motordriven bil som både Lars och Tova kan köra, det är något dom verkligen gillar.
Lars är en väldigt lätt grabb att ha att göra med. Han är liksom också lill gammal så han tar hand om sig själv för det mesta.
Snäll och busig som man ska vara vid hans ålder =)

............................................................................................
.........................................................
* Tova "Full `å hyss" Viklund *Tova, charmtrollet nummer ett. Hon kan verkligen charma en sten så den rodnar =)
Här har vi buset kato, jag men verkligen lås dörrar å skåp för här ska det utforskas.
Gumman är jätte snäll å busig, har gosse djur så det inte ryms mer snart i sängen...*hehe*..
Ja, hon ä ba för go!




...........................................
.........................................................

* Maja "Lillan" Viklund *Lilla Maja är det svårt att yttra sig om för hon är inte ett år än.
Men jag kan säga som så...hon är jätte söt och gosig...mysan!








............................................................................................
.........................................................

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...