söndag, december 17, 2006

Familjen Tjärnström

Familjen Tjärnström!

Ja, jag tillhör ju nu den....än fast man inte är ingift =)
Eftersom jag gör en kategori med familjer så blir det ju en med Tjärnström och så med Viklund.
Dom är för många i familjerna för att ha alla på ett och samma blogg-inlägg.
Så, här kommer lite grann om dom närmaste Tjärnström som man umgås med.
Skriver både possitivt och negativt om personerna =)

Kan hända att fler medlemmar av Tjärnströms familj tillkommer allt eftersom!

............................................................................................
.........................................................

* Erik "Ecke" Tjärnström *
Min underbara pojkvän, ha varit tillsammans nu braaaa länge, det är då över 5 år... Känns som 20år =) Livet går fort när man har kul. Han är en jobboman, om man har semester i två veckor börja det rycka i ratt handen. Han vill liksom köra traktor, merlo eller dumper. Annars är han jätte snäll och busig. Hans negativa sida är att han är fööööör snäll och säger aldrig nej. Men också att han är speloman, tv spel, data spel....men det kan jag leva med. Det är jag med till och från. =)
............................................................................................
.........................................................

*
Sven-Erik "Svärfar" Tjärnström *
Ojojoj, vad kan man säga om min svärfar...jaaa. Det inte han kan är inte värt å veta =) Vad jag vill mena med det är att han kan väldigt mycket. han lär sig också mycket nästan varje dag. Nu än fast han är över 70år gammal. Han är nämligen en snickare som inte har "tummen mitt i handen". Han ha jobba som snickare i...ja...kan det va...55 år..eller mer. Han bygger hus och alla diverse småsaker du kan tänka dig. Lägga plåttak, äh...de ä väl ingen konst än om det är minusgrader och man allmänt håller på åka av taket...
Å jag måste säga att denna gubbe är det krut i, det finns inte en ungdom i dagens läge som är hur tränad som helst som skulle kunna hålla jämna steg med svärfar. Han ä ute i skogen ensam och hugger ved och tar hem, fixa all ved till två hushåll som har ved som uppvärmning. Han kärrar in med skottkärra...Jag vill påstå att det blir några hundra lass per år. Plus att han då skotta, jobba och en massa annat. Han är oftast upptagen med någe.
Jag är fruktansvärt imponerad av min svärfar. Är rädd för om det kommer en dag när han inte kan röra sig lika mycket tack vare någon olycka eller något så kan det gå fort för honom till sjunde himlen eftersom att då kan han inte hålla på i samma tempo han är van vid.
Men det får vi hoppas inte inträffar inom en snar framtid.
Negativa...ja, det måste vara det att det kan vara svårt att övertala honom att göra på ett annat sätt, svårt ibland att få en gammal hund att sitta! ...*höhö*..
............................................................................................
.........................................................

*
Ann-Sofie "Fie" Tjärnström *
Fie....jaoo, hon är Eriks lillasyster. Hon gick ut som målare (tror jag), men är arbetslös.
Detta är en tjej som egentligen inte gör allt för mycket på dagarna. Sitter hemma hos sin far och pillar naveln =) Ser på tv, spela Nintendo DS, hämta posten och lite sånt. Annars gör hon inte allt för mycket. Jo, hon far ibland till sin kompis Anders, å där gör dom lite allt möjligt. Hon ha bland annat fått vara med och spela Paintboll..(hur man nu stava)
Fie tar också hand om katten Pyzzel. Vi skaffa Pyzzel för några år sedan men den äldre katten vi har vart så arg på henne så det gick inte ha dom i samma rum så svärfar och Fie fick ta den katten av oss.
Det finns en stor fördel att inte Fie har allt för mycket att göra, det är lätt att be henne om hjälp. Det är inte speciellt ofta hon har annat för sig..*hehehe*...
Hon bruka hjälpa oss att ta in veden, göra stora färdigrätter (hacka bland annat lök) =)
Hon ha fått hjälpt oss med mycket annat också, bruka vakta vårat hus när vi är borta. Så hon är väldigt bra att ha tillhands.
Annars, hon är snäll, väldigt pratsam (speciellt när hon är trött), blyg mot andra, å hon bruka bli konstigt hyperaktiv. Denna brutta tål inte heller mjölk eller dricka. det är som att ge henne knark =)
Det negativa med henne är att hon sover åt HELLVETTES för mycket, det är mer än en gång man kommer in och väcker henne å klockan är 14.00 på dagen. Hon snor för lätt på dygnet. Men det är väl lätt hänt när man inte behöver bry sig om något jobbar eller dyligt!
Hon är föresten singel också...*hehehe*... =)
............................................................................................
.........................................................

* Lisa "Svärmor" Tjärnström
*

Lisa, ja...hon är min svärmor. Sven-Erik och Lisa gick skilda vägar för många herrans år sedan så svärmor ser man inte så mycket av.
Det är kanske 3 gånger per år. Och dom tre gångerna är när det är någon som fyller år.
Vi är inte så förtjust i hennes gubbe nämligen å hon kan inte fara någonstans alls utan gubben, för det vore ju fel.
Undra om hon får gå på dass själv =)
Åh, nu är jag så där ond igen, men jag överdriver inte.
Hon kan inte komma och hälsa på själv för Nisse måste följa med, han är ju hennes gud...typ!
Lisa är väldigt troende och Nisse ha hjälpt henne hitta guds väg...å blablabla....
(Nu är det så att det är inte så att jag inte tror på gud men jag har ingen lust att höra om det hela tiden, blir predikad för.)
Det är ju hennes förlust, det blir ju i slutändan hon som missar sina barns uppväxt. Plus att hon kommer ju missa när man gifter sig, när man fått en unge, när den ska döpas...ja...allt sånt!!
Hon i sig är väldigt snäll och kul men gubben skulle man kunna slippa.
............................................................................................
.........................................................

*
Tage "Taggen, Farbror" Tjärnström *
Tage är Eriks ena farbror utav många, han bor inte så långt från oss vilket är väldigt bra.
Tage är en fiskare, han gilla att fara till fjälls och fiska lite grann. Förutom det så är han en glad pensionär som har en massa järn i elden.
Han hare så bra där han bor så han har ett stort garage som är varmt. Vi bruka låna den lite då och då. Man byter däck eller skruva någe i bilen. Bruka utnyttja hans släpvagn också. Vi har en egen men ingen som är lika stor och som har ett stort kapell på.
Den ha gått mååååånga mil den släpvagnen, många resor till Storuman.
Det negativa med Tage är väll att han ha en kanske lite tung fot ibland....för tung fot på gaspedalen =)
Men annars ä han ju jätte snäll och trevlig, frugan Karin också trevlig.
På inte tal om hans söner...Tord och Tommy...också jätte trevliga...
Trevligt fölk!
............................................................................................
.........................................................

*
Sixten "Stor fiskarn, Farbror" Tjärnström *
En till av Eriks farbröder som bor i närheten av oss. Han ha haft lite otur nu på slutet med en brusten blindtarm och lite sånt. Är man över 70 år och får en brusten blindtarm som har gått så långt som det hade för honom så är det inte bra. Han har väl återhämtat sig nu men det har tagit hårt på honom.
Sixten är en som annars håller på med alla....katterna och hundarna han ha, fiskar också, kapa ved...ja..han håller sig sysselsatt.
Vi bruka på sommaren fiska lite fisk och fara och mata hans katter, det gilla dom verkligen.
Här är det en gammal man som är väldigt pratsjuk, kan jag också förstå för jag tror varken katterna eller hundarna svarar honom någe =)
Men det är kul att höra när han börjar, det är oftast gamla minnen sedan förut. hur det då va och storgädda som gått å gömt sig.
För en som inte är uppfödd här är det väldigt ofta svårt att hänga med. Han snackar om någon plats någonstans men man har ingen aning om vart det är. Men det är bara att nicka och säga...."Jahaaa...ok..."...Han är nog glad att det är någon som lyssnar =)
Jätte trevlig, rolig..men tyvärr börja åldern på ta ut sin rätt på honom. Med krämpor i händerna, dåliga lungor, krokig rygg.
Man ska va glad man själv kan stå vid den åldern =)
Jag kan inte riktigt egentligen säga någe negativt om sixen.....hmm....jaoo....jag kan säga ett ord så vet dom närstående vad jag snacka om...lukt!...Säger inget mer om det =)
............................................................................................
.........................................................

*
Mariann "Mormor" Blomkvist *
Mormor Mariann...hon är frän. Det är bara så synd att hon bor i Sågmyra och inte här uppe med oss.
Hon jobbade som Taxi chaufför på olika ställen förut, så när vi bodde i Borlänge under några månader så kom hon och visade oss runt. bland annat så fick vi se vita huset i Borlänge. Det ser ut som det vita huset i Washington, D. C. Fast jag tror detta är mindre...tror jag i alla fall.
Men mormor över huvud taget är väldigt snäll å trevlig med bra humor. Jag har inte träffat henne så mycket så jag har hunnit få fram så mycket om henne. Men jag får ju höra lite historier av Erik och Ann-Sofi ibland om henne.
Ha faktiskt inget negativt att säga om henne....tror jag....nä! =)
............................................................................................
.........................................................

*
Kari "Moster, Övertalaren" Mattsson *
Kari, hon ha jag träffat...*hehe*....Det är Eriks Moster, alltså "Väldens bästa kusin" Kajs mamma.
Kari kan man bli rädd för första gången man träffa henne. Inte för att hon är ond eller så utan för att hon behandla och prata med en som hon skulle ha känt en flera herrans år. Jag ryggade tillbaks första gången jag träffa henne och tänkte "va i..." ...men allt efter timmarna gick börja jag på slappna av och det gick bättre. Hon ha nämligen en underbar humor som man inte är van att höra så ofta. Speciellt inte från någon man aldrig träffat förut =)
Sedan också att hon kan prata för sig, om någon tycker jag prata fort och mycket ska träffa henne. Hon kan sopa vem som helst under bordet, å hon kan sälja dig vad som helst. Jag lova..om hon hade en tavla som va värd 20 kronor skulle hon kunna sälja den för säker 2000kr. ....*hehe*...
Jag diggar henne, hon är liksom....frän, fräck, rolig, snäll, pratsam...ja...en cooooool morsa =)
Negativa om henne är just det hon kan sopa en under bordet med snacket. Skulle hon vilja sälja mig den där jäddra tavlan skulle jag absolut inte kunna säga nej =)
............................................................................................
.........................................................

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...