tisdag, februari 07, 2012

Semlor, fläskkarre gryta och hasselbacks potatis, lasagne m.m.......

 Min kära mat tidning kom före helgen så nu i helgen ha man kunnat sutti och glutta lite. Fått lite inspiration om hur och vad man ska göra, nu när man ska äta så fiberrikt man bara kan så gäller det att tänka om från hur man gjorde förut. 
Bröd har jag än inte gjort själv utan jag ha köpt mitt fiberbröd, jag är så jävla kräsen på bröd. Jag HATAR verkligen bröd som har hela frön och nötter som ska fastna i mina tänder. Nä, det ska vara ett grovt bröd men är bakat på så vis att man INTE ska bita in en massa frön mellan tänderna som sedan känns som om det ska knäcka tanden =/
Jag ha hittat några riktigt bra bröd, nyckelhåls märkta och allmänt bara sååå god =) Sambon ha dock inte samma smak som jag så det blir ofta två olika bröd ;)


Helgen vare lite KALLT då rå va så det vart inte gjort allt för mycket gjort, lite mat och allmänt sitta och spela å elda. Vi va uppe i -34 grader men sedan nu i måndags kom vi ned på -6 och så ny -17....det går verkligen upp och ned som värsta berg å dal banan. Är sååå glad att vi har haft våran ström kvar, hade inte pannan fungerat hade hela huset frysit sönder väldigt snabbt. Såg att kanin ute i garaget fick +13 grader där ett tag, ska isolera hela garaget så tempen inte sjunker så jävligt.
Men mycke god mat ha det blivit nu i helgen...mmm.....här kommer lite bilder ;)



Va sägs om en hederlig och god tunnbröd rulle. 
Varnkorv, mos, tunnbröd, sallad, lök, tomat, rödbets sallad, räk sallad, ketchup, senap å rostad lök. Ja alltså man lägger på vad man själv vill men MYCKE rödlök vart det...mums...Sen orka man bara halva rullen men man behöver inge mer för att så ett stort MMMMMMMM på läpparna ;)



Å så äter man framför tv, enda sättet för mig att äta långsamt ha jag upptäckt. Då tar det verkligen 30 minuter att äta klart =)



Mystan håller oss i uppsikt så hon kanske få smaka på den goda varmkorven eller på räksalladen. Hon är inte så kräsen....så länge hon får någe gött =)


Semlor!
ny



Första gången vart det hemmagjorda semlor å fy satan va god dom va mot för köpta. Mumsi, aldrig mera köpta tack!



Så en semla, eller ja...jag käka toppen med lite grädde å så en kopp te till det. Jag klagar inte....jag bara MMMMM =)



Älgarna låg stilla på känna nedanför huset, där vi brukar ha båten. Dom rörde sig inte ur fläcken på minst ett dygn, även dom tyckte - 34 va för kallt skulle jag kunna tänka mig.


Hasselbacks potatis och fläskkarre gryta!
ny



Hasselbacks potatis i Kiwi tappning så att säga. Prövade även att göra typ hasselbacks morötter om man nu kan säga så. Dom vart riktigt goda och kan varmt rekommenderas... Jag hade på ett örtsmör redan från början så att potatisen och morötterna fick riktigt med smak.
Skär med kniv i potatisen NÄSTAN helt igenom ett flertal gånger, lägg på örtsmöret och salta med flingsalt. In i ugnen på 200 grader i 25 minuter. Ta sedan ut och vänd skyn på potatisen igen för att den ska få rikligt med smak. Vänd sedan över ströbröd på potatisen, mera örtsmör och mera flingsalt. In i ugnen igen i 20 minuter till så är dom klara.



Till hasselbacks potatisen så blev det en fläskkarre gryta, det är första gången jag skar sönder fläskkarre och inte grillade den men jag kan rekommendera det till alla som inte testat. Det är ett helt underbart kött som blir riktigt mört och smakrikt. Kommer absolut att göra denna gryta eller vad man nu kan kalla det igen. Dock måste jag komma på ett sätt att få den SE godare ut för utseende mässigt inge mumma men den vart helt jävla underbart god!!!




Gjorde först en lag den fick ligga och dra i, rödlök, gul lök, oliv olja, kalv fond, oregano, dragon, persilja och chili pulver. Låt dra typ en timme....och inte i kylen utan framme....




Potatisen helt klar efter 45 minuter och dom vart helt jävla underbar. Ursäkta mina svor dommar men alltså dom är helt underbara. Söker efter nya sätt att använda potatis och jag börja va uppe i 30 olika sätt nu.....man tröttnar aldrig ;)



Efter 1 timme är det bara till att steka fläskkarren på hög värme i margarin. Lite åt gången  i ca 4-5 minuter och så vänd allt i en glas skål eller dyligt. Sista omgången när du steker vänder du i philadelfia ost med vitlök och örter och lite mjölk så du får som en sås. Vänd över i glas skålen och rör om allt. Knaperstek bacon och vänd detta också i. Som sagt, bilden kanske inte är den snyggaste men den är fruktansvärt god!!!



Detta kommer jag absolut att göra fler gånger, en ny favvis =)

Lasagne!
ny


Hemmagjord Lasagne, första gången jag gjort den och jag kan säga det vart en kanon sak. Jag fick typ i skallen 4 olika andra saker jag kan ha i men göra typ på samma sätt som en vanlig lasagne. Här kommer det bli en massa test Lasagne....stackars sambon ;)




Jag är impad ibland att jag klara av att göra vissa maträtter. Jag är nämligen så negativt inställd till viss mat för dom ser bara svåra ut men sedan när jag gjort dom en gång så är det NO PROBLEMAS ;)


Ja, det va lite mat....hungrig?!?!?! ;)


Hojt!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...