torsdag, februari 02, 2012

Mat å kyla....

.... verka vara två saker som gifter sig ihop. Varje gång det blir riktigt kallt ute får jag ett sug av att göra konstig mat. Sån där mat som man står flertal timmar å pyssla med men äter upp på 10 minuter, dock idag blir det att handla och göra lite småsaker så ingen förnämn mat här inte.


Är svinkallt ute, kändes som händerna skulle brinna bort bara för man tog av sig handsken för att fota lite. Till och med Iza tyckte det va lite småkyligt. Minsta lilla hon stod stilla lyftes en tass upp och efter en stund böt hon tass att lyfta upp....så så sött ut =) Nu ligger hon som en däckad hund vid elementet och värmer sig, matte eldar för fulla muggar så värme på elementerna finns. Tyckte det va lite småkyligt inne när jag steg upp. +18 grader inomhus och - 23,5 ute, inte konstigt att lungorna känns som dom ska frysa ihop när man far ut efter ha vart inne en längre stund. Det är en ganska stor temperatur skillnad för ens kropp....


Gick igenom bilder jag hade på digital kameran och såg att jag missat lägga ut lite bilder från mat som gjorts och vardagliga bilder. Passa på nu att drösa ut dom utan inbördes ordning ;)




Snön driver verkligen omkring oss vissa dagar och Fie's gamla skrutt bil känner sig lite lätt över snöad. Kransen runt  fönstret står ut 37 cm, is och snö....perfekt gömsle för småfåglar =)






När Iza står på snövallen vid vägen är det jag som får kolla upp för att ta kort, även hon blir längre än jag då =)


Grillad fläskkarre på rotbädd med örtsmör.



Gjorde först en bädd med potatis, morötter, oliv olja och flingsalt. In i ugnen i 20 minuter....



Lägg sedan på dom grillade fläskkarre bitarna, några skivor örtsmör och så strö på hackad persilja. In i ugnen igen i 10 minuter.



Lite hackad tomat och gurka, fetaost och gräddfil....mja, det kan få en vuxen man att gråta av lycka ;) Hunden grät också....fick juh faan mer än halva min tallrik...matvrak =)




3 typer av pizza!



Kebab Pizza:
  • 1 pizza set
  • kebab flarn + kebab krydda
  • rödlök
  • champinjoner
  • tomat
  • riven ost
  • vitlöks sås



Korv Pizza:
  • 1 pizza set
  • salami korv
  • lönneberga korv
  • rödlök
  • champinjoner
  • riven ost
  • bea sås






Kyckling Pizza:
  • 1 pizza set
  • grillad kyckling fileer
  • feta ost
  • rödlök
  • majs
  • riven ost
  • mango raja
Jag tyckte bäst om den med kyckling, sedan den med korv och sås sist den med kebab. Jag får inte till smaken på rätt sätt...jag ha en speciell smak av kebab och jag vill få tillbaks den igen. Ska bara hitta rätt kryddor....

I helgen fick vi främmande vid känna av tre stycken älgar, dom bruka va och gå i närheten av huset men nu fick man se dom. En som står och käkar lite medans dom andra två ligger stilla...se dom alla tre ? =)





Ibland ser kaninens käk så himla god ut, va sägs om äpple, sugger snaps och broccoli....mjaaa.....nån dag här kommer inte kaninen få sin mat för då ha jag mumsat upp den redan =)



Ny skål ha han fått också, man måste ha en tung skål till den dära rackaren för han får en konstig utbrott som gör att allt i buren flyger. Men skålarna står kvar för dom är för tung =)




Ugnsbakad lax, pressad potatis och rödlöks sallad.




Ugnsbakad lax med philadelfia ost täcke och olika kryddor, sedan pressad potatis i vår nya potatispress. Måste medela att den är inte min, det är Eriks....vare en sak han villa ha så vare en potatispress.....ja...så låt gå ;) Å så en sallad med tomat, gurka, fetaost och rödlök. Ta på gaffeln en liten bit fetaost, rödlök, lax och potatis.....fy faaaaaaan sä gött. 
Iza sket i salladen och käkade upp laxen....hon vet som gäller hon ;)


Hoppas på lite värme i helgen, mer ved ska in och det är inte det skönaste för slavarna om det ska va för kallt. Jag stå i värmen ja så inge synd om mig inte =)


Hojt!

3 kommentarer:

Elina sa...

Mumsigt!!! Å vad kallt ni ser ut att ha! Huvva. Jag längtar te sommarn!!

Anonym sa...

Får jag komma och käka hos dig någon dag?// Inger

Kiwi sa...

Elina - aaaa, jag börja längta lite jag också. I alla fall till våren, den är underbar =)

Inger - Jehuuuu, det ä ba å komma ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...