fredag, februari 17, 2012

Eriks födelsedag....

Grattis på födelsedagen älskling!!!


I onsdags var det Eriks födelsedag, vart ingen tårta men det vart god mat och så en budapest stubbe ned härlig fyllning. 


Tänkte vi ska äta tårta lönehelgen, blir å bjuda både svärfar och svärmor på härlig smörgåstårta och vanlig tårta. Frossa lite så där, tur smörgåstårta inte är så onyttig. Faan, som jag gör den är den riktigt nyttig. Jga har knappt nån majonäs eller grädde i. Mera kött, frukt och grönt så jag kan äta den med gott samvete. Tårtan kan jag glutta på å när ingen ser provsmaka med fingret ;)


Ja, eftersom detta va Eriks födelsedag så vart det FISK. Jag hade tänkt steka öring men våran öring är slut, all vår fisk är slut =( Måste fiska mera i år, blir att bunkra upp i frysen med både kattfisk och matfisk. Eftersom jag nu inte hade nån öring fick det bli lax.....


Lax i ugn med fetaost täcke och potatisrullar.
(ny)


Vanlig lax med skin i en smord form. Blanda ihop hackad dill, citron, kaviar, fisk krydda, peppar, remoulad sås i en bunke. Skär flertal snitt i fisken, peta ned så mycket röra du kan och vänd resten av röran ovanpå fisken. Lägg i formen, vänd över lite matlagningsgrädde. In i ugn på 225grader i 16 minuter.



Mina potatisrullar fick jag som tips från Victoria. Jaaaa....det va ett test detta men satan sä gött =) Skala och koka potatisen, låt den svalna. Ta filodegs plattor som man hittar i frysen och låt tina framme 20 minuter. Pressa den kallna potatisen över, strö över riven ost, flingsalt och peppar. Rulla sedan ihop som du rullar en rulltårta....



Skär i ungefär 2 cm tjocka skivor, vispa upp ett ägg och pensla bullarna. Strö över lite riven ost överst...



In i ugnen på 200 grader i ca: 20 minuter....




Du får en krispig yta på rullarna och så mycke smak i mitten. Den va helt klart jätte goda...ja..hela tallriken med fisk, sallad och potatisrullar vart suvverän. Måste testa göra dessa rullar typ till kött....

Hojt!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...