torsdag, december 01, 2011

Ny tv och julkakor =)

Var tvungen att ta en liten paus från bakningen å skriva lite blogg. Märkte att jag hade typ 100 kort som behövdes gå igenom och läggas ut på bloggen, så gåre när man skjuter på saker =)

<-- Iza ligger å vaktar sängen medans jag å Erik prata lite =) 

Vi ha juh nu haft en tv som i två års tid pipit högt som faan, känns ibland som trumhinnan ska blåsa ut. Man ha liksom vart tvungen att sitta precis framför för annars piper det i ens öron. 
Å så har bilden inte vart den bästa, på höger sida ha vi haft grön färg i olika nyanser. Fanns som inge lila, rött eller någe sånt...som bortblåst. Plus att startknappen fick man inte röra för den va trasig, jag fick sätta en skruv som höll in knappen hela tiden å så fick då tv stå på standby i typ 2 år (energibov jag vet). Å nu i slutet gatt man sätta på tv i 10 minuter i förväg för den skulle värma upp sig, annars fick man ingen bild. Så nu...nu i fredags bar det av och köpa en ny tv. 
Fie skulle in till stan för att hälsa på Sixten så hon undra om jag ville följa med. Väl framme gav jag henne nyheten att vi skulle på två affärer också ;) Så hon fick liksom fara ut med mig och julshoppa lite..... 



Gamla vraket, men den ha funkat i 10 år nu =)



So far so good, hata när man ska stå å välja tv. Den ha detta å den ha detta å den kan det å den ä bäst där....bla bla bla...ge mig en tv jävel som fungerar och ha bra färg. Ett plus om den inte piper sen skiter jag i resten!  


Vart en 42 tum, hellvette va stor den ser ut mot för våran gamla 32 tum.Men riktigt fin bild och helt plötsligt ser skådespelare smala ut och inte som små knubbisar =)


 J
aha, here we go! Detta ska jag göra en massa kakor av, blir faan som ett barn på julafton....står å hoppar å klappar händerna..." Kiwi ska få baka, ja Kiwi ska få baka...tjoho" Nuts! jag vet ;)


Börja i Måndags med en av dom välkända kakorna jag bruka göra varje år...måste juh börja med någe man kan =)


Barnkakor!


Vanliga barnkakor med hallonsylt i, dom smälter verkligen i munnen. Funderade ett tag på att använda annan sylt men jag fastnar alltid med hallon av någon underlig anledning. Tror jordgubbe eller blåbär skulle va mumma...



Klick kakor!
" även känd som cookies "



Med chokladbitar och jordnötter, alltid en hit på julbordet på kvällen =)



Köpte en ny kokbok i år så jag tänkte jag bara måste testa någe i den och det vart en liten kaka som plötsligt förvandlade sig till JÄTTE kakor....någe måtte jag ha gjort fel men vad vette faan. Men dom vart helt klart godkända ändå....


Polka Cookies!
" helt ny för mig "


Något stora men smaken var det inge fel på, kan tänka mig att denna kaka bryta sönder i bitar å så ha vanilj glass till...hmm...måste testas....


Nana Imo Bars!



En välkänd kaka som görs i drivor, dom på Eriks jobb verka gilla dessa. Jag tycker dom är åt hellvettes för söt å ha alltid tyckt men den är kul att baka =) Inget som ska bakas i ugn utan bara blanda ihop 3 olika lager och lägga på varandra. Första lagret är ett mörkt kakao lager.....



Andra lagret är ett vanilj lager....



Så sista lagret är med choklad och kokos fett, skär upp innan den stelnar helt....



Hoppas dom blev lika bra i år som dom bruka bli.....återstår att se =)

Mini Beskvier!
" choklad tryffel fyllning"


Mini Beskvier är verkligen rätt ord för dom, dem är lika stor som en vanlig tejp rulle. Inte så stora med andra ord men det är bra på jul kakfatet eftersom man vill juh faktiskt äta mer än en kaka å på detta sätt kan man prova lite här å där =)



Gjorde mina små med choklad tryffel fyllning, jag ha verkligen testat ett 10 tal fyllningar men denna är den som är godast =)



Sen äre bara att doppa dom i smält choklad två gånger så är dom klar. Glömde ta kort på hur dom såg ut klara men ni ha säkert sett en vanlig Beskvi =)


Kanel och Hasselnöt Cookies!
" helt ny för mig "



Dessa vart också rätts å maffioso men man får väll ha nån sån kaka också =) Svärfar och Fie fick sig några stycken igår å dom verkar gå ned =)


Choklad Bryt!
" modifierad "



Också en välkänd kaka som görs ofta här hemma på jul, men detta år ha jag modifierat den lite och har i både marie kex och digistive.....kanske funka bra. Erik tyckte den va god i alla fall... =)



Kokbok jag köpte förra året som har några bra julmat och kakor, detta år gjorde jag ett recept från denna bok....


Kokosflarn med nougat!
" helt nytt för mig " 



Kokosflarn med nougat ser du till höger, gjorde dom igår och jag tror dom kan bli en hit. Medans ischokladen till vänster gjorde jag idag. Jag gör min med nougat i, blir lite krämigare och godare helt klart =)


Fundera på att göra knäck idag också innan Erik kommer hem, ska nämligen fara å handla så man ska helst va klar innan man ska iväg...hum hum...ja, vi får se hur det blir =) Hur som helst så har jag några kakor kvar att göra men jag har tid på mig ;)


Hojt!

1 kommentar:

Tommy sa...

Inte schyssat, höll på kortsluta mitt tangentbord med allt dräggel :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...