söndag, december 04, 2011

2:dra Advent!

2:dra Advent vart lite annorlunda i år, istället för att bjuda på mat eller fika blire inge sånt idag. Erik jobbar hela helgen och jag är nysigt som faan. Känns som man skulle blåsa ut hjärnan men sån tur är ha jag icke lyckas med det ännu =)
Småsneglar ut se...nepp, ingen snö än....*suck* Det börja närma sig jul med stormsteg och ingen snö, hade vi vart hos mamma och pappa i år ha vi säkert fått snö på jul men nu detta år är vi hemma å det verka kunna bli en grön jul. Istället för skotta snö kan vi väll ta fram gräsklipparen och köra lite rally.....fick en bild framför mig.....tomte på gräsklipparn köra rally på gården, mja det vore en syn för gudarna det. Kanske man ska ta ett kort och göra det till nästa års julkort  =)


Tänkte jag skulle baka idag men jag tror faan jag backar, bara jag inte nu börja bli förkyld...det vill jag verkligen inte. Det är juh julbord på fredag med Eriks jobb, kan juh inte va sjuk då...måste ju dit å smaka på lite delikatesser. Måste bara lägga upp en plan, jag får juh inte äta så mycke så vi måste utesluta vissa saker. Ingen skinka, köttbullar, revben...men kanske lite...lax =) Detta kommer bli en prövning, hur ska jag veta når jag tagit tillräckligt. Kan man smyga med en våg !?! =)



Va ute med vovven på kvällen och passa på att ta kort på julbelysningen som nu är uppe. Både i trädet och hundgården ha kommit upp. Vart riktigt bra, dock svårt att ta kort på =)





Konjaksbollar
" första gången för mig "


Man gjorde en typ av sockerkaka i ugnen som mestadels bestod av ägg, socker, bakpulvet och potatismjöl. Sen vare bara att vända upp den som man gör med en rulltårta.



Mosa i en mixer och vänd i smör, aprikos marmelad och sedan konjak.




Rulla till bollar och låt stå i kylen medans man gör choklad röran....



Skålla, skal och hacka mandel och vänd ned i den smälta chokladen och oljan.


Vänd i några bollar och rör runt med en slickepott tills alla är täckta...




Tripp, trapp trull steg =)



Sedan bara in i kyl och låt stå nån timme och sedan frys in. Har icke smakat dom men Erik ska få va test person =)



Släng inte bort choklad med mandel krämen utan bred ut på ett bakplåtspapper och in i kylen. Bryt sedan detta i bitar och lägg i en låda med lock. Frys in och servera det till glass, vanlig vaniljglass och denna brutna choklad är såååå gött...ja...va så gött i alla fall =)


Nötbräck!



En suvverän kaka och för en gångs skull så vart den perfekt i konsistensen. Den ska nämligen va liiiite kladdig och inte hård. Yaaay me =) Ni som gilla nötter bör gilla denna ;)




Nu ha jag inte så mycket kvar att baka men i veckan ska jag nog hinna klart. Men ska också hinna göra julmaten så jag ha det jag gör =)


Hojt!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...