onsdag, december 28, 2011

4:de advent....

Ja, det va juh typ två veckor sedan men jag märkt att jag liksom aldrig han lägga ut den. Va lite rädd att ta upp nån mat eftersom dom inte va helt ok med el ledningen än. Värsta är juh när man ta upp en massa mat för att göra så här på en högtid å sååååå försvinner elen så all mat man tagit upp blir bara att kasta =(


Så här kommer lite bilder från den 4:de advent, bjöd nämligen svärfar och fie på mat här i stugan. Fixade till en kött och fläsklåda som jag bara hittade på bara så där, å tusan i mig men den vart faktiskt god =)






En typ av fläskfile gryta med rökt sidfläsk och så kroketter till det. Det är faktiskt inte helt dumt, rökt sidfläsk ska jag använda till andra grytor också kände jag =)



Sååå, vad har jag nu i denna...jo....

  • fläskfile
  • purjolök
  • rödlök
  • rökt fläsk
  • äpple
  • morötter
  • buljong redning
Skiva fläskfilen i tjocka skivor och bryn i stekhet panna med bara salt och peppar.
Skiva purjolöken och rödlöken, lägg i botten på en kastrull och lägg på den brynta fläskfilen och hackad rökt sidfläsk.
Hacka lite morötter och lägg ovanpå.
Gör en buljong fond med vatten, kalvfond, soja, salvia, oregano, paprika pulver, persilja. Vänd detta över köttet, lägg på skivad äpple och in i ugn på 175grader i 30-40 minuter. 






Ja, det vart en riktig bra 4:de advent....så här den sista advent innan julens dagar kommer....


Hojt!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...