söndag, maj 30, 2010

Blommor, vår och lite....

.... Grattis På Morsdagen Mamma!!!! =)

Tusan, jag tycker nyss det var morsdag men jag kolla på bilder och förstod det va juh för ett år sedan. Mamma och pappa va här förra Mors dagen, ha bild bevis....gjorde till och med tårta =)
Prata med mamma idag om att dom kanske kan komma till Midsommar, dom ha som inte så mycket ledighet och inte vi heller. Skulle passa jätte bra faktiskt, fara ut å fiska lite och ba allmänt må gött =)

I år kom inte dom hit på mors dag, men jag får väll fira henne senare. Ha inte införskaffat nån present än för jag ä osäker. Finns en sak jag vill köpa men tusan....man ska hitta åt den också....*hum hum hum*'

Sökte på nätet efter den också å jorå, den finns om man bor nere i Stockholms trakten men när man bor så här avsides typ Övik finns inget. Ska kolla lite på andra ställen om man kan beställa den. Det vore juh tusan inte dumt....så...mamma.....nyfiken !?!? =)

Vart påmind idag om att det var ett tag sedan jag liksom la in ett blogg inlägg, kan jag rå för jag ha bra men kort minne. Har oftast bilder liggande på datorn som jag ska lägga in men ... men .... hjärnan sa ERROR så jag glömde...*host* =) Men vilket som, här kommer några bilder.....

Det vart skit väder här i helgen och hela veckan men mellan regn molnen kommer det lite sol lysandes. Vart i stan två dagar för att handla en dag och fara till "Sundåsens Handelsträdgård" för att handla lite blommor. Det syns att vi är lite sent ute att handla blommor för vissa blommor var så tusans skabbfilade =/
Fick välja ut dom bästa vi kunde hitta....hoppas att dom ska ta sig bra. Lite orolig för vädret när liksom vi en vecka ha +30 grader och så tvär sjunker det till +10. Lite vääääl kallt och så regn och åter regn...vill ha sooool =)

Det vart ett antal olika typer av blommor.... Penseér, Lobelia, Kattmynta, Tagetes, Timjan och så några andra typer som jag helt glömt namnerna på. Måste liksom kolla på kvittot annars ha jag noll koll =)





Har några osatta men det måste sluta regna först åt minstonde 1 timme, hoppas på bättre väder imorrn. Ja mena, det kan juh inte regna en vecka till....hoppas inte i alla fall.... Kattmyntan lukta gött så inne nordens. Kan tänka mig min kisse vill sniffa på den ;)Eftersom jag ska måla fönstret i garget så gatt jag ta in Nanina in i huset mer buret å allt. Han trivs som bara den, jagar katten och är allmänt ett snubbel hinder =) Han är för det mesta helt fri, hon går in i buret när hon ska käka eller sova så jag bryr mig inte så mycket. Man får sopa upp små bajs korn men kissa gör han inne i buret tack å lov =)


Han fick vänja sig en dag inne först inne jag öppna bur dörren....
Men väl öppet skulle han doftmarkera allt och göra sig av med lite extra energi .....Han ä som sagt så snäll så, enda gången jag stänger dörren är när man ska damsuga, få främmande eller gå isäng.Kisse sitter oftast på sko bänken eller så i trappan. Kommer Nanina närmre stuttsar Myst därifrån, men det är inga fräsningar eller morrningar utan Mystan är så jäddra nyfiken och busig men när Nanina liksom kommer närmre blir hon som en skrämd rådjur....."stutts stutts and away" =)Igår vare Slager´n på tv så självklart ska man juh ha någe gött till det. En fruktsallad med jordgubbar, vindruvor, kiwi, banan och mandarin....å så grädde till det. MUUUUMS!! =)



Grattis på födelsedagen Svärfar!

Ok, jag vet det var typ fen 18 Maj han fyllde år men vi han som inte fira honom då. Så vi passade på idag att bjuda på middag och ge honom lite presenter i detta ruskiga väder =)

Som mat vart det....
  • Fläskfile som först bryns i smör och olja.
  • Lök
  • Purjolök
  • Suquini
  • Soja
  • Persilja
  • Timjan
  • Salt/peppar
  • BBQ olja - vitlök
  • Honung
  • Lite grillkrydda
  • Vatten
In med det hela i ugnen i ca 2 timmar på 175-150 grader......

Skär sedan upp och lägg i skål med lock så kan det ligga och dra lite =)Vart en potatisgratäng också, en påse med potatisgratäng men så vänder du i lite gräslök, persilja, potatiskrydda, champinjoner, grädde och så gratäng ost ovanpå =)
Lite vitlöksbröd och sallad till detta, vill påstå att ingen av oss gick från bordet hungriga. Man satt en halvtimme och bara jäste .... Erik påstod att nu behöver vi inte äta fråns typ på tisdag så jag antar jag ha det lätt imorrn då ;)
Nä, nu ska jag ta och smådola på lite här hemma. Ni få ha det så gött alla så synes vi!!!

Hojt!

2 kommentarer:

Elina sa...

Men jisses vad mumsigt det där ser ut! Här blir det förmodligen ingen ordentlig middag eftersom Tommy äter borta och inte kommer hem förrän sent ikväll. Så jag tror jag äter glass till middag. Ja, jag har tillfälligt gått ifrån LCHF, och får betala med magproblem, hyproblem och orkeslöshet, men det är bara ett tag. :)

Och vad fint du gör med alla blomster. :D

Kiwi sa...

Ah, samma här du. Vi ha tillfälligt uppehåll här med, det känns som jag inte alltid ha tid att stå vid spisen så länge så det blir en macka eller dyligt som är gjord på 1 minut liksom. Men man får väll åter ta den lite senare i sommar =)

Å så tack tack =) Det blir lite mer somrigt på altan nu ;)

Kram Hun =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...