måndag, april 05, 2010

Påsk helgen...

.. har verkligen farit med stormsteg förbi. Med både regn, snö, sol. blåst, vindstilla....ja det ha som bara vart hagel man saknat =)

Vi va hemma här i år eftersom Erik skulle inte kunna få nån ledighet efter eller före påsk. Kändes jobbigt att fara till sommarstugan när man inte kan få va där ett tag och njuta av ledigheten. Men vi får väl ta det nån annan gång, blir nog till sommaren att vi kommer va där 2 veckor. Ska se hur vi kan fixa och trixa till ett schema med både ledighet och byggtid här hemma.

Påsk har vi utnyttjat till fullo på latsidan. Vi har ätit god mat (vilket ni kommer se nedanför), sett på film, spelat WoW, solat, vart ute och allmänt.. um ...umgåtts =) Ja, det va helt klart en skön helg...bara synd den skulle ta slut så snabbt. Det är som att dagarna bara flyger förbi, skulle vilja ha tiden man hade när man va mindre och man tyckte allt gick i sån slow motion =)

En ringduva va och hälsade på, käka lite grus från vägen och såg allmänt skita i att vi fanns till =) Inte så ofta man ser duva precis här vi bor....har en hund som granne ;)Fredag 2 April
Påsktallrik, ujujuj.....inte så ofta man käka de men smarrigt äre när det liks kommer på fatet. Skinka, ägg, potatis, inlagd sill och vitlöksill. Går inte av för hackor =)Erik verka också njuta av maten, än fast han försöker dölja sig bakom glad, mjölk förpackningar. man få hota han för han ska sitta snällt och fint på korten...hehe....ni vill inte veta va jag hota med här =)Lördag 3 April
Varm Smörgåstårta, va en ny sak vi skulle testa och jag måste rekommendera denna. Jag rynkade på näsan när jag hörde tal om den men smaskens. Kommer verkligen att komma på bordet igen....Fyllning 1:
  • Stekt bacon i bitar
  • Pujolök
  • Cream Fresh
  • Salt/peppar
Fyllning 2:
  • Vispad grädde
  • Dill
  • Tonfisk
  • Fish krydda
  • Ägg
  • Persilja
Topping:
  • Riven god ost (Mycket!!)
  • Stora tomater i skivor
Sen äre bara att ha vanlig formfranska man skär bort kanterna på.
In i ugnen på 175-200 grader i 15 minuter.

Den vart så där krispig på kanterna och full med goda smaker inuti. Jag lade juh bröder 4 på varje lager och jag orkade 1 ruta om man säger. Erik orka typ 1 1/2 så man behöver inte göra den så stor. Sallad till tro jag många skulle kunna uppskatta =)Morgonmacka =)
En macka med sallad, majonnäs, ägg, lax och skagen röra.
Andra mackan vart med sallad, tonfisk röra, skinka. Gjorde 2 hela mackor och delade dom i halvor så fick man liksom en halva av varje. Gott sä gott =)Ute tinade det som bara den, svärfars hus börja komma fram bakom all snö och våran vändplan börja bli en lervälling som vanligt =)Vägen inte mycket bättre, jag hoppas den tina fort så man inte förstör vägen som den var förr förra året. Då den sprack och vart kratrar som man kunde bada i =(Erik också ute, kolla lite på sommar däckerna och hjälpte svärfar med en traktor vagn som han ska fixa upp. Fick tippa ett kreatur hus av vagnen, dom hade den till att flytta får, kor, kalvar och sånt i. Han skulle tydligen ha vagnen till någe och huset va så upprutte så det va ba skrote av. Hej å hå och tipp så vare av =)Sitter ute på kortsidan och njuter av solen medans vi gör årets första GRILLNING!!! Ååååå, nu börja det kännas som våren är på väg =)Men så kolla man ut å se all snö så känns det faan som att det fortfarande ä vinter. Töa snälla töa...försvinn...Söndag 4 April
Grillad ytterfile, potatis sallad och sallad.
Testade på två stycken nya såser man kan ha till kött lika väl som till sallad. Den bruna såsen smaka urk men den vita med vitlök var mycket god. Kan rekommenderas...Påskmust va ju också ett faktum hela denna helg....påskmust till allt =)Idag när vi satt och käkade dagens underbara mat så var Mystan också vid bordet. Satt på egen stol och tiggde mat =) Självklart fick hon käka lite kött...Måndag 5 April
Tjärlaknörl, potatisgratäng, fruktig sallad och rödvinsås.
Jag måste bara utbrista i ett glädjetjut för helvette vad god den va =) Gick efter min bror Henriks recept på tjärlaknörl och den vart suvverän, första gången jag gör den och totalt 5 plus av 5!!!! Det var en stor Älg stek så stekningen och saltlaget tog 23 timmar. Mmm, lite tid men den som väntar på någe gött väntar aldrig för länge och det är heeelt sant =)

Eftersom det är min brors recept så släpper jag det inte, dock måste jag säga det är det klart bästa receptet jag fått på länge. Ha sett många olika man kan göra men Henkes skiljer sig och den ä ba för god =) Tusen tack broder =)
Mums, vart några matsäckslådor också så jag kommer äta dte både måndag och tisdag plus Erikf år till jobbet också ;)

Så, så ha våran Påsk vart....hoppas ni där ute haft roligt också =)

Hojt!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...