söndag, januari 24, 2010

Söndag för hela slanten...

... men hela veckan ha vart lite av en *BIATCH*.


Vissa dar ha man haft nysningar så ut i hellvette å så vissa dagar mått dåligt som man bara vill spy. Men så kommer vissa ljusa stunder också...
Idag var väl kanske en av dom bättre dagarna men jag känner mig matt, som man sprungit maraton. Allt liksom går i slow motion, hjärnan hänger inte med men när tusan gör den det ;)


Lördagen ha vart en städa, tvätta, ta in ved, matlagnings dag. Man kan sammanfatta som en småpysslar dag. Erik gjort en massa saker ute och jag har hållit ställningarna inne. I veckan ha jag gjort en hög med färdigrätter till Erik så han ska ha typ 2-3 veckor framåt, det går juh nämligen 9 doser per vecka. Igår vart det mos och ugnstekt falukorv å mums sä gött =)

I veckan vart det spagetti & köttfärsås, potatisbullar & bacon, Mos & kassler, Cili corn carne & ris. Självfallet ha jag glömt kameran på ett sånt ställe att jag bara ORKAR INTE gå och hämta den. Måste fixa så man kan alltid ha den nere, en sladd som går upp till min dator =)


Snart är föresten Januari över....vart tusan ha den tagit vägen. Jag som skulle hinna med så mycket har knappt hunnit hälften. Men jag ska sparka mig i röven och sätta igång till veckan. Tänkte börja fixa en fest och så äre lite planering om midsommar...jo, jag veeeeet.... jag är tidig ute som vanligt men lekarna jag hittar på på Midsommar är inte någe som man fixar på nån vecka. Det ska skrivas, sökas, brännas, köpas och sånt så jag ha det jag gör. Sån tur är så gilla jag juh att ha fulla händer med saker annars gå tiden så sakta =)


Oooo, igår blev det en ny rätt för den delen också. Dubbelpanerad Chicken Cordon Bleu med stripps och en god krämig bearnaise, lite sallad också =)
Förstgången jag panerar från scratch så att säga, kladdigt värre men rätt kul att leka med maten också =) Va lite osäker när jag såg hur dom såg ut innan man stekte dom, bära eller brista va det enda ordet som flög i min skalle....

Men stekte i smör och oliv olja så såg dom rätt skapliga ut. Lite ojämna men va tusan, dom är juh hemma gjorda ;)
Salladen bestod av sallad, gurka, äpple, päron och mandarin klyftor. Syrlig och lite söt...passa bra till det som är salt...
Vart riktigt lyckat måste jag säga, helt klart 5 av 5 möjliga Kiwisar!!!
  • Kycklingfileer
  • Skinka
  • Ost
  • Mjöl
  • Ägg
  • Ströbröd
  • Margarin/olja
Ta kyklingfilerna och dela dom i två, som att du ska skära en ficka i den men skär hela vägen igenom så du får två delar. Lägg på plastfolie och banka skiten ur dom =) sedan tar du då en kycklingbit - ost - skinka - ost - kyklingbit, tryck ihop lite på kanterna. Vänd detta sedan i mjöl -ägg - ströbröd och i en varm panna med margarin och olja.... busenkelt egentligen ;) Stek dom 3-5 minuter på vardera sida...
Till detta stripps med pomfritts krydda på, å så på talriken ny malen peppar...mums =)
Osten väller fram....mjamm. Se till att ha en ost du verkligen bara gillar, går gött med typ nån krydd ost =)

Efterätt vart en god smarrig semla, tro det blir en ikväll också ;) Man tjuvstartar lite...
Idag ha väll vart en mer lugn dag, lite spelat på datorn och allmänt känt lugnet. Som en söndag bör vara i sitt allra bästa drag ;) Men idag vart det en ny rätt också...Kiwi är inne på matlagnings rally och testar mycket nytt ;)
Panerad Alaskan Polok - vit fisk så att säga. Jag är inte så mycket för fisk så jag försöker hitta på saker man kan göra med fisk för jag ska gilla den och detta va ett bra sätt. Krydda fisken och sedan panera som man gör med kyckling rätten. Lägg i en het panna med olja och margarin, ungefär 3-4 min på vardera sida.....
Servera med kokt potatis, sallad och remoluad sås och en skvätt citron. Denna fick typ 4 av 5 Kiwisar!!! men bara för jag hade förlite kryddor ;)
Nä, nu ska jag låta magen vila mätt och belåten och se om det är nån trevlig inne på WoW pelet ;)
Hojt!

1 kommentar:

Elina sa...

Uj sä gött allt såg ut!

Vad du är duktig som stökar och bökar och håller på. Vad tur Erik har som har dig. ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...