fredag, april 24, 2015

Doula, hyresvärd, köpa kläder.....

Sitter med spänning och väntar på att en kompis ska börja få värkar å fara in på sjukan så ska jag va hennes Doula, kul att få vara på hennes sida och se de ur en "mans" ögon hur det är när någon föder. Att få hjälpa och få henne känna sig trygg, att få¨henne känna sig duktig ( för en sak ä säker man ä JÄVLIGT duktig när man ska pressen en melon mellan bena). Men det är inte heller så lätt för mannen och bara stå brevid och se sin kvinna ha ont och inget kunna göra, men det är som små sakerna du gör som få en att må bra. Stryka en på ryggen, hålla handen, tala om hur duktig man är, tala om att man älska en, prata om annat som sommaren, gröna ängar, picknick i skogen, fiske....ja va nu hon nu älska :D


" Vad är en doula?


En doula är en kvinna som har erfarenhet av förlossningar och är tränad i att ge stöd och information till den födande kvinnan och hennes partner under graviditet,Doula Borås - Elinor Lindholmförlossning och den första tiden efteråt. En doula har inget medicinskt ansvar, ger inga medicinska råd och hennes roll är tydligt avgränsad i förhållande till personalen på förlossningsavdelningen.
En doula kan aldrig – och ska aldrig – ta över partnerns plats. Partnern är alltid det viktigaste stödet för mamman. En partner som är orolig, stressad och spänd förmedlar dessa känslor till mamman, omedvetet. En partner som är lugn och trygg är den bästa hjälpen och stödet. Man kan med andra ord säga att doulan stödjer partnern till att bli ett ännu bättre stöd.
Partnern är oersättlig för kvinnan och barnet, men saknar oftast den kunskap och den erfarenhet av förlossningar som doulan har. Detta gör doulan till ett perfekt komplement till förlossningen vars främsta lag är att stötta bägge föräldrarna. Att förmedla trygghet och tro på kvinnans och parets egna kraft och resurser."


Så FÖÖÖÖÖÖÖÖÖD eran son nu :D


Samtidigt som man sitter och hoppas att det är dags för henne att föda är man smått butter och sur på hyresvärden. GUUUUUD vad jag längtar att få flytta härifrån, slippa hyresvärden, slippa lägenheten, slippa strulen och så slippa grannarna under. Gissa om både jag å Pelle va lite fundersam när vi kom hem i Måndags och upptäcker att hyresvärden ha tydligen gått in och lämnat toa dörren som han ha lagat och tagit dörren till städ skåpet som INTE skulle lagas men lämnat den i Leos rum som ä helt sönder. Först gå han in utan att ha min tillåtelse och så ta han FEL JÄVLA DÖRR!!!!! Å så stänger han vattnet på tisdagen för han skulle fixa någe med rören nere. Han kunde väl ha förvarna lite så att man kunde fått tappa upp lite vatten till typ toan. Tur som faan man inte stod i duchen..... Å så idag tappa vi vattnet för något med nån säkring precis när jag håller på med maten..YAY....
Ha bott här nu ett år å han ha som inte gjort ett skit på lägenheten men NU ska allt göras på en gång när man ska flytta. Rören ska dras upp i hallen, dörrarna ska fixas, tapeter ska bytas....kunde han inte gjort någe av detta när man bodde här eeeeeelller när man flyttat ut!?!? Känner jag brinner upp bara tanken av han.....


Shoppa kläder, ursh stön och stånk.....många tycker det är skitkul att gå i butiker och shoppa loss men jag ha aldrig tyckt det. Vist om man hade en slank och fin figur så man kunde ha vad som helst men jag kan inte det så man måste tänka, döjja, böjja, forma och allmänt draaaaaa för att de om det skulle passa på mig. Å vad passa en runt liten tant...vette tusan... När man ha överskottshud som skulle räcka till en ny människa å samtidigt är man över het så minsta lilla tygstycke man ha på sig få ens grader att stiga ännu mer i kroppen. Skulle kunna ha någe som dra in magen men samtidigt kan jag inte det, på vintern vist men på sommaren ska jag helst gå NÄCK för jag är verkligen stek het i kroppen än fast det blåser å är "bara" 15 grader ute.....min kropp vet inte vad svalka ned sig själv är....har inge kyl aggregat tyvärr =/

Så nu sitter jag å kollar igenom katalogen för butiker funka inte =/ Å jag måste ha kläder NU då jag som inte ha några byxor, sockar, t-shirt eller trosor kvar. Dom nötts sönder, jag nöter sönder mina kläder....snyft.....dom ä så jävla dyr så jag tycker dom kan hålla i evighet juh! =)

Nä, nu ta hand om snorig bäbis och vänta med telefon i handen :D

Hojt!

3 kommentarer:

Elina sa...

Vilken ära att vara doula! Grattis!
Hoppas både hyresvärd- och klädproblen löser sig för dig, go'ing!

Sandra sa...

Ska också bli så jäkla skönt att slippa er surpuppor också. Mvh grannarna under. :))))

Kiwi sa...

Hahaha =) Hoppas ni få nån bra som ta lägenheten här, ni kanske få grannen i andra huset om hon nu ta den. Då behöver ni inte oroa er om gnat å tjat i alla fall :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...