lördag, januari 04, 2014

Stekt Ris...

Stekt ris är en av mina favoriter, att få blanda några av dom grönsaker jag gilla bäst med gött kött, kyckling och kanske skaldjur är helt underbard. Den söt sura smaken som ha en rejäl punch baskom som få en att tro man ska ramla av stolen. Å jag som aldrig smaka av fråns allt är klart å bara gå på skänsla kan ibland få det rätt tamt och så ibland så hett så man kall svettas :)

Men så här gör jag min stekta ris.....

Stekt ris
portion för väldigt många


  • 1 hel fläskfilé
  • 4 st kycklingfilé
  • smör
  • salt/peppar
  • gurkmejja
  • sweet chili sause
  • kalvfond
  •  1/2 purjolök
  • 2 st sallads lök
  • matolja
Jag börjar dagen före att i en ugnsform vända i smör, olja, skivad purjolök och skivad sallads lök. 
Lägg på kycklingfiléerna och salta, peppra, gurkmeja på båda sidorna. 
Häll över lite kalvfond, lite sweet chili och på med ugnsfolie.
In i ugn på 175grader i 35-45 minuter.

Samtidigt ska också fläskfilén in och den gör jag på detta vis.
Lägg ut en aluminium folie bit.
Lägg på smör, olja, skivad purjolök och skivad sallads lök. 
Lägg på fläskfilén och salta, peppra, gurkmeja runtom. 
Häll över lite kalvfond, lite sweet chili och knyt igen ugnsfolie som ett paket.
In i ugn på 175 grader i 60-90 minuter.
Öppna när du tror den är klar och skär ett snitt för att va säker. Lår sedan både kyckligen och fläskfilén ligga och vila i sitt eget spad. Ställ in i kylen med all sky, all pujolök....ja...allt som va med i ugnen.

  • vatten
  • salt
  • ris
  • matolja
Koka ris efter anvisningarna.
Häll av vattnet och upp i en stor bunke, vänd i matolja och rör om då och då så att riset kyls ned snabbt. 
Å matoljan ha du för att slippa all jädra klumpar som riset kan bilda.
Riset gör ja också dagen före, så när det kallnat in med det i kylen.
  • 1/2 huvud vitkål
  • 5 - 10st morötter
  • 1 burk mini majs
  • 3 gula lökar
  • 1 hel vitlök
  • sambaloelek
  • 2-3dl sweet chili sås
  • 3-4dl oyser sås
  • 1 röd paprika
  • 3 stora tomater
  • persilja
  • 6st sallads lök
  • salt/peppar
  • gurkmeja
  • smör
Börja med att finstrimla vitkål, löken, paprikan.
Finhacka vitlöken, skiva morötterna tunt och skiva sallads löken.
Klyfta tomaterna och bryt persiljan i bitar.
Skiva tjockare skivor av kycklingen och gör stavar av köttet + spara all purjolök från när du stekte i ugnen igår

Börja med att fräsa vitkålen, morötterna, gula löken, sallads löken och paprikan i smör tills vitkålen är glansig och mjuk. Vänd i sambaloelek, gurkmeja, salt, peppar och rör om. Vänd över i en gryta....

Smält smör i en stekpanna och vänd i kalla kokta riset, låt få värme 1-2 minuter sedan häller du i sweet shili sås och oyser sås. Jag vänder i rätt mycket för jag vill ha en lite sky, sås av det hela. Så ungefär 2-3 dl sweet chili och 3-4 dl oyser sås. Låt som hastigast koka upp kanske 2 minuter. Ska bara bli varmt så att säga. Vänd i grytan...

Smält smör i stekpanna och vänd i all kött och kyckling, låt bli varm och vänd i mini majsen och persiljan. Hetta upp snabbt och vänd över i grytan.
Nu är det bara att rör runt allt och ned med tomaterna, dom blir fort ljumma. Nu är det bara att servera och vill man kan man ha sallads blad till och ett stekt ägg =)


Nu ha jag gjort så stor sats för jag ha tänkte vi ska testa göra 4 olika måltiden AV denna måltid. Hur det ska gå å vad jag ska hitta på vette tusan men den nöten ska jag nog knäcka snart =D

Hojt!

2 kommentarer:

Nicklas Wicklander sa...

Flied lies.... Men bara en fundering. Tror du behöver ändra i din beskrivning om sidan. I Inforutan på vänster sida. Om jag inte missat något ;)

Kiwi sa...

Ha helt glömt bort det, men det är ändrat nu =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...